Manresa crea un servei públic de lloguer de bicicletes elèctriques en dipòsit que és pioner a l'Estat

Es preveu que entri en vigor després del proper estiu amb un mínim de dos-cents vehicles per a residents i turistes

19 de novembre de 2024, 12:11
Actualitzat: 20 de novembre, 6:35h
Manresa preveu incorporar dues-centes bicicletes elèctriques per a lloguer
Manresa preveu incorporar dues-centes bicicletes elèctriques per a lloguer | Arxiu

"No és un Bicing, és un servei públic de lloguer de bicicletes elèctriques en dipòsit", ha advertit el regidor de Turisme, Joan Vila, a la roda de premsa del nou sistema que ha d'aprovar-se aquest dijous en el ple de Manresa. És un sistema en què la persona que lloga el vehicle se l'emporta i en té el monopoli d'ús. "No va per trajectes, vaja", aclareix el regidor. El sistema funciona a diverses poblacions franceses "amb èxit" i serà pioner a l'Estat. "Existeixen models privats similars, però no municipals ni públics". La tarifació encara s'ha de decidir, "tot just aprovem la creació del servei municipal", però "serà molt assumible". A les poblacions franceses on funciona "té un cost d'uns 500 euros anuals, o sigui uns quaranta-i-pocs euros al mes".

El nou servei, que es preveu que sigui operatiu després de l'estiu de 2025, estarà obert als turistes i també als residents amb la voluntat que sigui "econòmicament viable" amb lloguers per a un màxim d'una setmana en un cas, i també amb lloguers mensuals o anuals "fins a un màxim de dos anys", en l'altre. Aquesta darrera modalitat està pensada per a persones que visquin, treballin o estudiïn a Manresa i a banda d'alleugerir el trànsit motoritzat a la ciutat, també preveu que redueixi l'entrada de cotxes provinents del poblacions properes. "Els municipis francesos que vàrem anar a visitar s'estructuren com a petites àrees metropolitanes amb els pobles propers i un sistema com el de les bicicletes elèctriques és molt eficient i sostenible", ha explicat Vila.

El projecte està valorat en 590.000 euros, que es financen amb una subvenció dels Plans de Sostenibilitat Turística en Destí dels fons europeus Next Generation. Són uns diners que serviran per implementar el servei i fer la inversió inicial que haurà d'incloure un mínim de 200 bicicletes, els aparcaments en forquilla que es desplegaran a diversos punts de la ciutat i el local que ha de servir com a punt d'atenció, taller i magatzem. Un cop aprovada la seva creació en el ple de dijous, la seva gestió es treurà a concurs públic. Els preus del servei s'inclouran a les ordenances fiscals municipals. Per desenvolupar el nou servei s'han destinat 30.000 euros en assessors externs.

La regidora de Via Pública, Mariana Romero, ha explicat que en paral·lel al servei s'està treballant en la confecció d'una nova xarxa de carrils bici que permetrà construir una ciutat més amable amb aquests tipus de vehicles. La voluntat del servei és "provocar nous usuaris de la bicicleta a la ciutat", ha afirmat, amb un nou model de mobilitat urbana que incentivi l'ús de la bicicleta.

El preu del lloguer inclourà el manteniment i reparació de la bicicleta, així com l'assegurança. El servei no estarà permès per a negocis, i els vehicles tindran un aparell de geolocalització.