El món dels videojocs encara contempla, atònit, una de les polèmiques més grans dels darrers anys. Steam, la plataforma més gran del món a l'hora de distribuir videojocs, ha retirat del catàleg i de la botiga un títol anomenat No Mercy, sorgit del Regne Unit. És una experiència repugnant, creada per una companyia menor anomenada Zerat Games, en la qual es descriu d'aquesta manera:
"Després d'enganxar la teva mare traint el teu pare, descobreixes la naturalesa de les dones, especialment la seva. No és una mestressa de casa corrent: està amagant un fosc secret que la persegueix des de fa anys. Ara és el teu torn per descobrir-la, fer-li xantatge, exposar-la i reconstruir la teva família en els teus propis termes. Posseir-la. El teu objectiu és simple: no deixar cap cony sense follar, perquè això és el que totes volen".
No és una interpretació. És el missatge que es podia llegir a Steam abans d'adquirir el videojoc. Promoció crua de la misogínia, la cultura de la violació, l'incest i la violència contra les dones. En un format 3-D i de manera explícita, el videojoc "convidava" els homes a dominar les dones "com a ordre natural de les coses". Els usuaris catalans i de la resta de l'Estat d'aquesta plataforma encara poden trobar la pàgina del videojoc, però ja hi ha un cartell que explica que "no es troba disponible". Apareixen imatges i vídeos. Fins i tot al web oficial d'aquesta pseudocompanyia fan gala de "comentaris" sense citar de qui són, on es poden llegir opinions com "és el millor joc d'incest al qual he jugat mai".
L'onada d'indignació a les xarxes va ser tan aclaparadora que els principals països anglosaxons han reaccionat de manera contundent. El Centre Nacional d'Explotació Sexual dels Estats Units va sumar-se a la campanya per demanar que Steam fes desaparèixer aquesta "calamitat" de la seva pàgina. Yvette Cooper, ministra de l'Interior del Regne Unit, va carregar amb molta duresa des d'un programa de ràdio, a la cadena LBC, on va titllar de "repugnant" el joc i va recordar que va "contra les lleis britàniques". El secretari de Tecnologia britànic, Peter Kyle, també va ser molt dur contra l'existència de No Mercy.
‼️ HUGE TW ‼️ sa, 🍇, viol3nc€ ...
— Bumble (@ItsBumbleArts) April 9, 2025
Can you guys do me a huge favour and report the game "No Mercy" (18+) on steam?
Don't go there if you're under 18!
Please watch this video for more information and share it! IT'S VERY IMPORTANT.
video credit: cazmorganx on tiktok pic.twitter.com/7ybT2rcSKp
A plataformes com X, on la manosfera no té gaire aturador, milers de dones del col·lectiu gamer han esclatat en ràbia o còlera per haver descobert l'existència d'aquest videojoc. Activistes del Canadà, Austràlia i el Regne Unit van agrupar queixes per demanar a Valve, la companyia propietària d'Steam, que el fes desaparèixer. Aquest dijous ja no estava disponible, però només en diversos països. Altres encara el poden comprar. L'empresa no ha fet cap comunicat al respecte, només ha decidit retirar-lo de manera silenciosa. Des del 22 de març que es podia adquirir a la plataforma.
La resposta dels creadors
En un comunicat a Steam al Regne Unit, on ja estan bloquejats, els responsables de Zerat Games van afirmar això: "Entenem perfectament que per a moltes persones aquest tipus de coses poden resultar repugnants, però durant el sexe la gent hauria de fer el que vulgui, sempre que no faci mal a ningú". Una contradicció en tota regla, ja que precisament al seu web oficial venen "l'experiència" de "gaudir" d'una novel·la visual en format videojoc on es viola i es produeix sexe no consentit com a norma. El comunicat segueix.
"Si després de llegir [la nostra declaració] encara creus que un joc així no s'hauria d'haver creat, et demanem disculpes sinceres. Al mateix temps, ens agradaria que fossis una mica més receptiu als fetitxes humans que no fan malbé ningú, encara que et semblin repugnants", van afirmar, en un intent de justificar un videojoc que no complia amb la legislació bàsica de molts països occidentals. A Steam hi juguen una gran majoria d'adolescents i infants, els quals molts d'ells van tenir accés sense filtres a aquest contingut perquè surfejar el límit d'edat és relativament fàcil.
Zerat Games ho remata: "Això segueix sent només un joc, i encara que molta gent intenta convertir-lo en una mica més, segueix sent i continuarà sent un joc". Adjuntem la imatge promocional al seu web. Parla per si sola.
acabei de descobrir que simplesmente existe um jogo na steam chamado No Mercy e a mecânica PRINCIPAL desse jogo consiste em abusar o máximo de mulheres que puder... ainda querem fazer a gente acreditar que homem não é o mal do universo. nojo. pic.twitter.com/mswVVs06nC
— ⋆ ♰.˚🦇 gabbie .ᐟ (@AK1SC4R) April 11, 2025
Com ha pogut passar això?
El sistema de contingut PEGI (a moltes persones els sonarà, els números que apareixen amb colors a les caràtules o als webs per adquirir jocs) l'apliquen des de l'administració pertinent de cada país. En el cas britànic, des de l'Autoritat de Classifació de Jocs. Què ha passat, doncs, amb Steam? Que no els cal ni tan sols que se li hagi aplicat una qualificació PEGI per aparèixer ja a la plataforma. Un cop a dins, amb les etiquetes (com es pot comprovar encara, amb Nuesa, Contingut Sexual o NSFW) ja s'estableixen algunes barreres.
Ara bé, la incorporació del joc xoca frontalment amb les suposades restriccions d'Steam. Als clients, usuaris i creadors de contingut, la plataforma els demana evitar de manera explícita (com es pot llegir en moltes pàgines de suport de Valve) que no publiquin contingut explícit ni que inciti a la violència ni amb connotació sexual aberrant. Per això mateix, comunitats britàniques, canadenques i australianes de jugadors (especialment jugadores) demanen la dimissió de Gabe Newell, CEO de la companyia, una de les més importants de la indústria dels videojocs.
Plataformes com Reddit, TikTok, YouTube o fins i tot cercadors com Google s'han omplert de peticions per poder veure "com es juga" a aquest videojoc. Per als que neguen, per activa i passiva, la cultura de la violació, és remarcable que els creadors de No Mercy s'han defensat així: "Només és un joc".