Les xarxes socials generen addicció? Això és el que vol determinar la Comissió Europea, que ha obert una investigació a Meta per avaluar si Facebook i Instagram han incomplert la llei de serveis digitals en àmbits relatius a la protecció de menors. En concret, Brussel·les estudiarà si els algoritmes que utilitzen les plataformes provoquen "comportaments addictius" entre els més joves i els empenyen a consumir continguts cada cop més extrems (el que es coneix com a efecte rabbit-hole).
Al mateix temps, l'executiu posarà la lupa en els sistemes de verificació d'edat -que haurien de servir per prevenir l'accés dels menors a continguts inadequat- i les polítiques de privacitat de les aplicacions, dos àmbits on la Comissió reconeix se sent "preocupada". "No estem convençuts que Meta hagi fet prou per complir amb la llei de serveis digitals", ha expressat l'eurocomissari Thierry Breton.
La investigació oberta aquest dijous arriba després que Brussel·les analitzés un informe d'avaluació de riscos que Meta va respondre el setembre de 2023, relatiu precisament a la protecció de menors a la xarxa. Segons la Comissió, les mesures adoptades per la plataforma "poden explotar la feblesa i la inexperiència dels menors" i despertar en ells "comportaments addictius".
"Les eines emprades per Meta poden ser inefectives, no raonables i no proporcionades", indica la CE. A partir d'ara, la Comissió continuarà recollint informació sobre el cas, sol·licitant documents a la plataforma o duent a terme inspeccions i entrevistes.
Al mateix temps, la multinacional nord-americana pot presentar certs compromisos per posar remei a les preocupacions manifestades per l'executiu comunitari. En cas que la institució europea ratifiqués que s'estan produint incompliments en la llei de serveis digitals, Meta s'enfrontaria a sancions que podrien arribar al 6% del seu volum de negoci anual.
L'obertura de l'expedient arriba gairebé dos anys després que la Comissió de Protecció de Dades d'Irlanda (DPC, per les seves sigles en anglès) imposés una multa de 405 milions d'euros a Instagram, en aquell cas per infringir la regulació europea de protecció de dades i per violar la privacitat dels menors.
Llavors, l'autoritat reguladora va concloure -després de dos anys d'investigació- que l'aplicació permetia obrir perfils "empresarials" a joves d'entre 13 i 17, fent públic d'aquesta manera el seu número de telèfon i la seva adreça de correu electrònic. La multa era la segona més elevada que s'imposava en aquest camp des que el reglament general de protecció de dades de la Unió Europea va entrar en vigor l'any 2018.