La CCMA valora si pot emetre l'última campanya institucional del Govern

La corporació assenyala l'anunci està "passant els controls" interns, que prohibeixen el contingut polític fora de les campanyes electorals, mentre que l'executiu hi veu la mà del PSC

Captura de pantalla de la campanya institucional del Govern.
Captura de pantalla de la campanya institucional del Govern. | Nació
08 de març de 2024, 17:15
Actualitzat: 17:16h
El Govern va llançar ahir a les xarxes socials una nova campanya institucional que, almenys per ara, no està sent emesa als mitjans públics. Així ho constaten fonts de l'executiu, mentre que des de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA) assenyalen que l'anunci està "passant els controls" pertinents abans de ser publicitat. Les mateixes fonts de la CCMA assenyalen que la llei de l'audiovisual estableix que no es pot fer propaganda política fora de les campanyes electorals, de manera que qualsevol anunci d'aquest tipus és revisat "amb lupa".

Tanmateix, fonts governamentals assenyalen que és el PSC -amb tres consellers dins la CCMA en un repartiment pactat amb ERC, que en va proposar la presidència, i Junts-qui està "frenant" l'emissió a través dels serveis jurídics de l'entitat. La campanya, que treu pit de l'acció del Govern, enarbora la bandera del traspàs de Rodalies i inclou bona part de les consecucions incloses dins l'acord pels pressupostos de la Generalitat per al 2024. Uns comptes que han estat pactats amb el PSC i queencara necessiten el suport dels comuns per ser tramitats i aprovats.

"Hi ha qui sempre acumula retards i circula per vies mortes", comença l'anunci, en el qual es reivindica bona part de l'acord pressupostari al qual es va arribar amb el PSC la setmana passada. També hi apareix l'amnistia, que s'ha desencallat definitivament després d'un acord a tres amb Junts i els socialistes. El text sobreimprès en campanya es queixa de l'incompliment en les inversions i dels retards, sempre amb una imatge d'una via de fons. També hi ha referències a un "nou model de finançament" -que encara no s'ha concretat, en la mesura que s'haurà de treballar al Congrés i el president Pere Aragonès vol que sigui singular- i a la condonació del 20% del deute català. El que va aconseguir ERC, en el marc de la investidura de Sánchez, va ser que es perdonés el 20% del que Catalunya devia al fons de liquiditat autonòmica (FLA).

"Estem en marxa i avancem a tota velocitat", assegura el segon actor que apareix en pantalla, just abans de pujar en un tren de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC). El vídeo arriba quan queda -si no hi ha imprevistos- una mica menys d'un any perquè se celebrin les eleccions catalanes. El vídeo reivindica "una llengua que creix", i també el fet que el català sigui oficial al Congrés. Aquesta demanda va cristal·litzar en el marc de la constitució de la mesa de la cambra baixa espanyola, també amb la participació de Junts. També es treu pit d'haver "aturat el 25% de castellà" a l'escola després d'haver elaborat un nou marc normatiu al Parlament.

L'anunci acaba amb unes paraules que són velles conegudes en política catalana. Es tracta de reivindicar "la Catalunya que sap on va". Es tracta d'un lema que va utilitzar el PSC en el congrés celebrat el 2008, amb José Montilla com a president de la Generalitat en un tripartit completat per ERC i ICV. Aquesta frase es conjuga amb la fórmula "una Catalunya on hi cap tothom", un lema que té reminiscències a la "Catalunya sencera" que defensa Aragonès.