Una experiència virtual permet veure com eren els fanals dissenyats per Gaudí a la plaça Major de Vic

Cultura i Mitjans

És una de les iniciatives impulsades per l'Ajuntament de la ciutat per a commemorar el centenari de la mort de l'eminent arquitecta

Publicat el 07 d’octubre de 2026 a les 13:54

Aquest 2026, Catalunya commemora el centenari de la mort d'Antoni Gaudí (1852-1926) amb l'objectiu de difondre la figura i l'obra d'un dels arquitectes més influents de la història de l'arquitectura mundial i un dels màxims exponents del modernisme. Vic també se suma a la celebració de l'Any Gaudí i, durant les pròximes setmanes, es desplegaran activitats i propostes relacionades amb la vida i l'obra de l'eminent arquitecta.

La primavera de l'any 1910, Antoni Gaudí va trepitjar la ciutat, en el que va ser un moment decisiu per a la seva vida: durant tres setmanes va allotjar-se a la Casa Rocafiguera, convidat per un farmacèutic vigatà, per a recuperar-se d'un moment delicat de salut. A la capital d'Osona va trobar-hi la pau i el refugi que necessitava i, a més, va rebre un encàrrec que marcaria la història de la ciutat.

Alguns integrants del Cercle Literari van demanar a l'arquitecta que dissenyés un monument per commemorar el centenari del naixement del filòsof vigatà Jaume Balmes. Gaudí va suggerir la construcció de dos fanals a l'entrada de la plaça Major pel carrer Verdaguer, dues peces amb els ornaments característics de la seva obra.

  • Vic celebra l'Any Gaudí amb activitats vinculades amb l`arquitecte de la Sagrada Família i màxim exponent del modernisme

L'arquitecta de la Sagrada Família va comptar a Vic amb la col•laboració de Josep Canaleta i Josep Maria Pericas, així com de Josep Maria Jujol -deixeble seu-, Josep Ylla -paleta de professió- i dels serrallers vigatans Joan Colomer i Ramon Collell.

Els fanals van generar força controvèrsia a la ciutat  i tenien detractors i defensors-: alguns veïns es queixaven del soroll que feien les peces de ferro quan es movien amb el vent, o la base -feta de pedra- a vegades s'utilitzava com a urinari públic. D'aquesta manera, l'any 1924 van ser enderrocats i, malauradament, no s'han conservat.

Una eina de realitat virtual per saber com eren

Els dos fanals monumentals dissenyats el 1910 per Antoni Gaudí se situaven a l'entrada de la plaça Major pel carrer Verdaguer, i van ser inaugurats el 7 de setembre d'aquell mateix any. Eren dues peces desiguals d'uns 10 metres d'altura amb una estructura de fars-obeliscs a manera de gelosia. Estaven formats per carreus verticals de basalt i ornades per elements de planxa i ferro forjat, rematades per una creu trevolada.

Explicat així, és difícil d'imaginar, però des de l'Ajuntament de Vic se les han ideat per a mostrar-ho i posen a l'abast de la ciutadania una eina de realitat augmentada per poder-los veure, una creació de La Farinera.

Només cal portar un dispositiu mòbil i escanejar el codi QR que es troba en una estructura instal·lada a la plaça Major. Un cop dins de l'experiència virtual, cal moure el mòbil fins que apareguin els fanals de Gaudí, als quals l'usuari pot acostar-se per veure'ls des de diferents punts de vista.

Activitats per l'Any Gaudí a Vic

L'Ajuntament de Vic també ha preparat un programa d'activitats per a commemorar l'Any Gaudí a la ciutat, una proposta "transversal" que compta amb la implicació de les àrees de Cultura, Urbanisme i Turisme de l'Ajuntament, i d'entitats com el Patronat d'Estudis Osonencs i els Centres Cívics, explica la primera tinent d'alcalde, Bet Piella.

Entre els actes en destaca una conferència a càrrec de Jordi Faulí, arquitecta de la Sagrada Família i especialista en l'obra de Gaudí. Tindrà lloc la tarda del 16 d'octubre a la Sala de la Columna i, posteriorment, s'inaugurarà una placa commemorativa davant de la casa Rocafiguera, l'habitatge on el geni es va allotjar durant la seva estada de repòs a la ciutat. "L'efemèride pot semblar puntual, però volem donar-hi importància", destaca Piella.

També es desplegaran exposicions, tallers i monogràfics pensats per a tots els públics, així com una visita guiada els diumenges d'octubre sota el títol Ruta dels fanals històrics de Gaudí, a càrrec de Miquel Cañellas.

Escull Osona com la teva font preferida de Google