Xavier Orriols. Músic. Luthier. Fa més de trenta anys que es dedica a la construcció de gralles. Investigador de la música i de la cultura populars. Membre del Consell de la Cultura Popular de Catalunya
La gralla és un instrument cada vegada més extès?
Durant uns anys ha tingut una implantació nacional sense precedents. Tampoc mai com ara hi havia hagut tants habitants en aquest país, ni tan ben comunicats. Catalunya és un país petit, però molt divers. Tant a nivell econòmic com folclòric les coses estaven molt localitzades i separades per elements geogràfics. Això fa que hi hagi molt diversitat.
Durant uns anys ha tingut una implantació nacional sense precedents. Tampoc mai com ara hi havia hagut tants habitants en aquest país, ni tan ben comunicats. Catalunya és un país petit, però molt divers. Tant a nivell econòmic com folclòric les coses estaven molt localitzades i separades per elements geogràfics. Això fa que hi hagi molt diversitat.
El mateix passa amb la música?
En un espai de dos-cents kilòmetres trobem una diversitat formal notable en organologia musical. El nucli històric de la gralla està al voltant dels balls de valecians i dels castells, que són originaris d'unes cinc o sis comarques de la Catalunya nova, del Llobregat en avall, en terra de frontera entre la cultura islàmica i la cultura carolingia.
En un espai de dos-cents kilòmetres trobem una diversitat formal notable en organologia musical. El nucli històric de la gralla està al voltant dels balls de valecians i dels castells, que són originaris d'unes cinc o sis comarques de la Catalunya nova, del Llobregat en avall, en terra de frontera entre la cultura islàmica i la cultura carolingia.
D'on ve la gralla?
Els oboes populars produeixen so pel principi d'una doble canya que vibra. Si seguim la ruta de la seda cap a l'extrem orient anem trobant aquest instrument. En diferents noms el trobem al pròxim i a l'extrem orient, i a les dues ribes de la mediterrània. La seva essència la marca la diversitat i el que la diferencia són els detalls. El món actual tendeix a l'estandarització i a la unificació, en canvi en música popular i tradicional ens fixem en els detalls que diferencien els instruments.
Els oboes populars produeixen so pel principi d'una doble canya que vibra. Si seguim la ruta de la seda cap a l'extrem orient anem trobant aquest instrument. En diferents noms el trobem al pròxim i a l'extrem orient, i a les dues ribes de la mediterrània. La seva essència la marca la diversitat i el que la diferencia són els detalls. El món actual tendeix a l'estandarització i a la unificació, en canvi en música popular i tradicional ens fixem en els detalls que diferencien els instruments.
Quines diferents formes té la gralla?
De les famílies de la música ibèrica es poden citar una dolçaina valenciana, una gaita navarresa, una gralla, una dolçaina aragonesa o castellana, un graille occità... Pel no expert tot és el mateix instrument.
De les famílies de la música ibèrica es poden citar una dolçaina valenciana, una gaita navarresa, una gralla, una dolçaina aragonesa o castellana, un graille occità... Pel no expert tot és el mateix instrument.
On se situa la gralla en l'organologia catalana?
Des d'una òptica etno organològica com etno musicològica tots els instruments són igual de bons. Tot té un interès en el seu contexte.
Des d'una òptica etno organològica com etno musicològica tots els instruments són igual de bons. Tot té un interès en el seu contexte.
En què és peculiar?
A la Catalunya nova va arribar un moment que el col•lectiu de grallers es podia comptar amb els dits de les dues mans. Gràcies a ells hem conservat una veu medieval catalana que ha arribat fins a l'actualitat que és la veu inxa, la llengüeta de doble canya que produeix el so. El sistema de construcció és ancestral i s'ha salvat miraculosament. És un petit patrimoni de la humanitat.
A la Catalunya nova va arribar un moment que el col•lectiu de grallers es podia comptar amb els dits de les dues mans. Gràcies a ells hem conservat una veu medieval catalana que ha arribat fins a l'actualitat que és la veu inxa, la llengüeta de doble canya que produeix el so. El sistema de construcció és ancestral i s'ha salvat miraculosament. És un petit patrimoni de la humanitat.
Com és una inxa de gralla?
Té un sistema de construcció singular, semblant als occitans de la zona del vi, que tenen un sac de gemecs amb el mateix principi de construcció. Es construeix en sec, separades les pales, i permet acccedir a l'essència de l'instrument, al discurs romàntic, d'expressió d'emocions. Altres toquen seguint un discurs més barroc. Nosaltres en canvi la toquem més sentida, amb més dinàmiques: aquesta inxa permet fer-ho.
Té un sistema de construcció singular, semblant als occitans de la zona del vi, que tenen un sac de gemecs amb el mateix principi de construcció. Es construeix en sec, separades les pales, i permet acccedir a l'essència de l'instrument, al discurs romàntic, d'expressió d'emocions. Altres toquen seguint un discurs més barroc. Nosaltres en canvi la toquem més sentida, amb més dinàmiques: aquesta inxa permet fer-ho.
La investigació continua?
He estat treballant en un flabiol garrot, un garrot que feien servir els segadors per fer garves, que tenien un flabiol a la part de dalt. Aprofitaven els moments d'oci per fer música. Era freqüent que els segadors tinguessin acompanyament musical.
He estat treballant en un flabiol garrot, un garrot que feien servir els segadors per fer garves, que tenien un flabiol a la part de dalt. Aprofitaven els moments d'oci per fer música. Era freqüent que els segadors tinguessin acompanyament musical.
Què sent davant l'expansió de la gralla?
Sentiments contradictoris. D'una banda en gaudeixo i, de l'altra, veig la duresa del treball, perquè es tracta d'agafar un tronc i convertir-lo en una cosa que fa música. I afinada.
Sentiments contradictoris. D'una banda en gaudeixo i, de l'altra, veig la duresa del treball, perquè es tracta d'agafar un tronc i convertir-lo en una cosa que fa música. I afinada.
FÀTIMA ALEMANY