"Estic en condicions de dir que l'actuació de l'Ajuntament de Vic no pot ser titllada de cap de les maneres com incorrecta o contrària a la llei.(...) El que queda més clar i evident és la bona voluntat de l'Ajuntament de Vic per tal de no generar cap situació de discriminació ni negació dels drets que l'ordenament jurídic atorga", afirma el conegut advocat barceloní Miquel Roca i Junyent, que el 1978 va ser un dels ponents de l'elaboració de la Constitució espanyola, a qui es va adreçar l'equip de govern de Vic per obtenir un assessorament extern sobre el conflicte del padró.
La via indicada per Roca consisteix en adreçar una pregunta, en nom de l'Ajuntament de Vic, al govern espanyol (Ministerio del Interior), sobre quines serien les opcions per portar a terme correctament les inscripcions al padró, dins del marc de les darreres modificacions de la Llei d'Estrangeria. La instància s'ha entrat aquest migdia.
Ara, la patata calenta està en mans del govern espanyol que ha de dir si els nous criteris d'empadronament que pretén aplicar l'Ajuntament de Vic són legals o no. Els tres grups de l'equip de govern del consistori vigatà (CiU, ERC i PSC) han repetit en diverses ocasions (la primera vegada en el darrer ple municipal) que si una instància superior demostrava la il·legalitat de la iniciativa la retirarien immediatament.
--------------------
NOTA DE PREMSA
AJUNTAMENT DE VIC
L’Ajuntament de Vic demana al ministre de l’Interior que informi per escrit dels requisits dels passaports per a l’empadronament de ciutadans estrangers no comunitaris
- El bufet Roca Junyent explicita que ‘l’actuació de l’Ajuntament de Vic no pot ser titllada de cap de les maneres com a incorrecta o contrària a la Llei’
L’Ajuntament de Vic ha entrat aquest migdia una instància a la subdelegació del govern de Barcelona adreçada al ministre de l’Interior Alfredo Pérez Rubalcaba, on es demana que s’informi per escrit dels requisits exigibles per a l’empadronament municipal dels ciutadans estrangers no comunitaris. Segons el bufet Roca i Junyent, autor del document, l’actuació de l’Ajuntament de Vic, al voler aplicar els nous criteris d’empadronament, “no pot ser titllada de cap de les maneres com a incorrecta o contrària a la Llei”.
L’escrit adreçat al ministre detalla que “en estricte compliment de la legalitat, aquest Ajuntament, en aplicació d’allò que disposa l’article 25 de la Llei 4/2000, d’11 de gener que regula els Drets i Llibertats dels estrangers a Espanya i la seva integració social (en la redacció que s’hi va donar a partir de la Llei Orgànica 14/2003, de 20 de novembre) estableix una distinció entre els estrangers procedents d’un Estat membre de la Unió Europea i aquells altres que ho fan de països tercers, és a dir no pertanyents a la Unió. Per aquests darrers, en estricta aplicació i respecte pel que estableix l’apartat 2 de l’esmentat article 25 de Llei 4/2000, és precís que el passaport s’acompanyi del perceptiu visat.
També fa referència a que l’Ajuntament de Vic ha tingut un comportament ajustat “a la més estricta i fidel interpretació de les normes legals aplicables i, fins i tot, a les normes comunitàries sobre exigència, efectes i característiques dels visats emesos pels Estats membres de la Unió Europea, com el reglament CE número 810/2009 de 13 de juliol, que estableix un Codi Comunitari sobre visats”.
Per aquesta raó “no correspon a l’Ajuntament de Vic la interpretació sobre quins passaports poden gaudir de la consideració de vàlids en els termes que disposa l’article 25 de la Llei 4/2000” i es demana al govern espanyol si s’ha de considerar vàlid i suficient “un passaport que no compti amb el perceptiu visat a què es fa referència en l’apartat 2 de l’article 25 d’aquesta Llei”.