Segons ha indicat Adif, les noves subestacions incorporen les últimes tecnologies i s'ha augmentat la potència en un 75%. Aquestes renovacions també optimitzaran el manteniment de les instal•lacions. A més, la companyia ha tingut en compte l'impacte visual de les subestacions i n’ha eliminat les torretes metàl•liques que hi havia fins ara.
Pel que fa a aquesta actuació, ja s'han instal•lat més de 100 quilòmetres completament nous de catenària en el tram Puigcerdà-Granollers. Aquests treballs finalitzaran durant els pròxims mesos amb la modernització del sistema en el tram Granollers-Montcada Bifurcació fins a completar la col•locació de 140 km de nou cablejat.
Les obres consisteixen en la substitució dels elements existents i el muntatge d'una nova catenària tipus Renfe-160 a 3.000 v, que ofereix majors prestacions i redueix els efectes de la climatologia.
També s'està portant a terme la racionalització de les estacions i els treballs necessaris per a permetre el telecomandament centralitzat de tot el sistema des del centre de control de tràfic de Barcelona. El telecomandament detecta qualsevol anormalitat en el funcionament dels sistemes i una dels seus avantatges més importants és que ofereix la possibilitat d'operar sobre les instal•lacions sense necessitat d'acudir als punts on estan situades, el que permet oferir una ràpida resposta en cas necessari.