El Consorci Hospitalari de Vic reduirà personal però no aplicarà cap ERO

La direcció exposa al comitè d’empresa les mesures que pensa aplicar per rebaixar les despeses en un 10%, que suposarien un estalvi de 6 milions d’euros. UGT ja ha expressat la seva oposició.

Redacció osona.com
31 de març de 2011, 13:41
Pancarta contra les retallades a l'Hospita General de Vic.
Pancarta contra les retallades a l'Hospita General de Vic. | Adrià Costa
Pancarta contra les retallades a l'Hospital General de Vic. Foto: Adrià Costa

Aquest matí s’ha produït la reunió entre els presidents i els secretaris del comitè d’empresa dels Hospitals de Vic i Manlleu i la direcció del Consorci Hospitalari de Vic (CHV).  A la trobada, el CHV ha confirmat el que ja va avançar ahir Osona.com: l’entitat vol aplicar un programa de mesures per reduir les seves despeses en un 10%, que equivaldria a un estalvi de sis milions d’euros, o sigui, exactament la xifra de la retallada de les aportacions de la Generalitat al CHV. La direcció s’ha limitat a exposar el conjunt d’accions que pensa emprendre, tot i que encara no hi ha posat data, ni tampoc ha explicat els detalls concrets de com es portaran a terme.

El CHV és una organització que ofereix serveis sanitaris sense ànim de lucre i és gestionada com un consorci públic. Gestiona l'Hospital General de Vic (HGV), la Clínica de Vic, Osona Salut Mental i l'Hospital Sant Jaume de Manlleu. Ofereix assistència pública, assistència privada i assistència en salut mental. Les instal•lacions del CHV s'ubiquen en tres edificis situats a Vic i un a Manlleu. Té uns 1.200 treballadors.


Prejubilacions i personal interí

En un marc global, aquesta retallada de despeses s'aconseguiria a base de reduir els pressupostos de partides com material hospitalari i material farmacèutic, i també aplicant un programa de reorganització interna. Aquesta reorganització inclouria la reducció de personal, que suposaria un estalvi d’1,5 milions d’euros.

De moment, el CHV ha descartat la presentació d'un expedient de regulació d'ocupació (ERO) i optarà per altres mesures, com les prejubilacions o la no renovació del personal interí. El consorci tampoc ha traslladat als comitès d’empresa la quantitat de treballadors que té previst acomiadar, però tot apunta que podrien sobrepassar el centenar. Aquestes afectacions s'haurien de repartir entre els dos centres assistencials de Vic i el de Manlleu. El Consorci creu, segons sembla, que la plantilla de la Clínica de Vic està sobredimensionada per les seves possibilitats.

Un altre dels punts conflictius fa referència a la paga per objectius. Fins ara, el pagament es feia a títol individual. Això també ha canviat i es farà de manera col•lectiva. Els treballadors temen que, a la llarga, aquesta nova situació es pugui traduir en l’anulació d’aquesta paga, ja que no es compliran els objectius comuns. Això suposaria una reducció addicional del 5% del salari, que sumat a la retallada ja activada del 5% enfilaria el total de la reducció al 10%.

Al marge d'aquesta operació de reducció de despeses, es podria posar en marxa una severa reorganització de l'Àrea Sanitària, que rebaixaria el nivell dels serveis dels hospitals d'Olot i de Campdevànol i que redirigiria cap a Barcelona alguns serveis sanitaris molt especialitzats que ara es presten als hospitals de Vic, Granollers i Manresa.


Els sindicats s’oposen a la retallada

UGT, el sindicat majoritari als dos comitès d’empresa, ja ha expressat la seva total oposició a la retallada pressupostària que podria afectar “els serveis assistencials i les condicions laborals dels treballadors, que ja són prou justes”, segons ha apuntat el seu secretari general comarcal, Cesc Poch.

A més, UGT considera que aquest paquet de mesures s’haurien de debatre en el marc del conveni català del XHUP (Xarxa Hospitalària d’Utilització Pública), que és el conveni pel qual es regeix el CHV. “No entrarem a negociar per sota del conveni. Si la patronal vol fer unes propostes, que les faci en el marc del conveni, i no hospital per hospital”, defensa Poch.

Foto: Adrià Costa
Arxivat a