30
de maig
de
2013
Els camions van protagonitzar una marxa lenta per l'Eix Transversal per protestar contra l'eurovinyeta. Foto: Pere Fontanals
El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, ha confirmat aquest dijous des del Monestir de Montserrat que el Govern treballa amb la idea de poder aplicar l'eurovinyeta a l'Eix Transversal (C-25), tot i que ho farà al llarg del 2014, no al 2013, tal com havien anunciat en principi fonts del mateix Departament de la Generalitat. Segons Vila, aquest sistema "ja és una realitat a tot Europa i no podem quedar isolats de la dinàmica europea".
El conseller ha avançat que aquest any treballaran per tenir-ho tot a punt i ha demanat a les autoritats estatals que "no hi posin cap impediment". També ha ressaltat que "ara haurem de persuadir al govern espanyol que sigui tant exemplar com el de Catalunya i, en la línia d'allò que ja es fa a tot Europa, seguim tots els camí de la modernitat". A finals de l’any passat, en una visita a Vic, l’exconseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, ja va anuncciar que l’Eix Transversal es convertiria en la primera carretera de tot l’Estat espanyol que aplicarà l’eurovinyeta, o sigui, un peatge només per als camions. En principi, la mesura només s’aplicaria als vehicles de gran tonatge que travessessin l’Eix Transversal d’una punta a l’altre, des de Girona fins a Cervera, que haurien de pagar 12 euros cadascun. El peatge no inclouria els camions que fessin itineraris interns.
La decisió no va agradar massa al sector del transport. A principis de febrer, es va organitzar una marxa lenta de camions a l'Eix, al seu pas pel Bages, per protestar contra la mesura.
L'eurovinyeta permetria a la Generalitat recaptar un màxim de 10 milions d’euros, que repercutiran en la millora de la carretera. Tot i això, la intenció no és recaptatòria sinó dissuasòria, ja que el que es pretén és que la carretera deixi de ser lloc habitual dels camions de gran tonatge.
De moment, el Departament de Territori i Sostenibilitat està estudiant diverses tecnologies per implantar aquesta eurovinyeta. Tot apunta que es farà a través d’uns sensors, que se situaran a l’entrada i sortida de l’Eix Transversal, a Girona i Cervera, i que obligarà els vehicles de gran tonatge a donar-se d’alta.
Pel que fa a la perspectiva legal, la Generalitat assegura haver trobat la fòrmula per implantar l'eurovinyeta, sense esperar al govern espanyol. En una entrevista a la SER, el secretari de Mobilitat, Ricard Font, va explicar que directament adaptaran la legislació catalana a la directiva europea que regula el pagament per ús de les infraestructures.
El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, ha confirmat aquest dijous des del Monestir de Montserrat que el Govern treballa amb la idea de poder aplicar l'eurovinyeta a l'Eix Transversal (C-25), tot i que ho farà al llarg del 2014, no al 2013, tal com havien anunciat en principi fonts del mateix Departament de la Generalitat. Segons Vila, aquest sistema "ja és una realitat a tot Europa i no podem quedar isolats de la dinàmica europea".
El conseller ha avançat que aquest any treballaran per tenir-ho tot a punt i ha demanat a les autoritats estatals que "no hi posin cap impediment". També ha ressaltat que "ara haurem de persuadir al govern espanyol que sigui tant exemplar com el de Catalunya i, en la línia d'allò que ja es fa a tot Europa, seguim tots els camí de la modernitat".
La decisió no va agradar massa al sector del transport. A principis de febrer, es va organitzar una marxa lenta de camions a l'Eix, al seu pas pel Bages, per protestar contra la mesura.
L'eurovinyeta permetria a la Generalitat recaptar un màxim de 10 milions d’euros, que repercutiran en la millora de la carretera. Tot i això, la intenció no és recaptatòria sinó dissuasòria, ja que el que es pretén és que la carretera deixi de ser lloc habitual dels camions de gran tonatge.
De moment, el Departament de Territori i Sostenibilitat està estudiant diverses tecnologies per implantar aquesta eurovinyeta. Tot apunta que es farà a través d’uns sensors, que se situaran a l’entrada i sortida de l’Eix Transversal, a Girona i Cervera, i que obligarà els vehicles de gran tonatge a donar-se d’alta.
Pel que fa a la perspectiva legal, la Generalitat assegura haver trobat la fòrmula per implantar l'eurovinyeta, sense esperar al govern espanyol. En una entrevista a la SER, el secretari de Mobilitat, Ricard Font, va explicar que directament adaptaran la legislació catalana a la directiva europea que regula el pagament per ús de les infraestructures.