La nova variant d'Olost gairebé enllesteix l'Eix del Lluçanès

La posada en servei de la nova via aquest diumenge, pas de gegant per connectar la C25 i la C16

Q.S.
28 de juliol de 2013
Alcaldes del Lluçanès, amb el conseller Sant Vila i el nucli directiu de la conselleria.
Alcaldes del Lluçanès, amb el conseller Sant Vila i el nucli directiu de la conselleria. | QS/ND
Alcaldes del Lluçanès, amb el conseller Sant Vila i el nucli directiu de la conselleria. Foto: QS/ND

"És una obra important per Olost, pel Lluçanès, per Osona, pel Berguedà, pel Bages, i pel país". Amb aquesta mostra de satisfacció, l'alcalde d'Olost del Lluçanès, Josep Maria Freixanet, ha encetat el parlament de la inauguració oficial i posada en servei de la nova variant del municipi que ha comptat amb el conseller de Territori i Sostenibilitat TES), Santi Vila.

La nova carretera  permet evitar el pas per l’interior del nucli i millorar, així, la mobilitat i la seguretat viària. Segons Freixanet, la nova via amb tres ponts és "un camí per fer circular el capital humà". La construcció de la variant ha comptat amb un pressupost de 9,1 MEUR i s’emmarca en les millores en les comunicacions que la Generalitat ha dut a terme en aquest àmbit.
 
En aquest sentit, el Departament de TES va finalitzar recentment les obres de condicionament que van abastar uns 22 quilòmetres de les carreteres que formen l’itinerari entre Olost i Olvan, amb una inversió de 41 MEUR. Aquesta obra ha millorat la comoditat i la seguretat en la conducció i la connexió entre Osona i el Berguedà. Així mateix, ha acostat dos eixos viaris importants de la xarxa viària catalana com l’eix Transversal (C-25) i l’eix del Llobregat (C-16).
 
 
Variant de 2,5 quilòmetres
 
La nova variant té una longitud de 2,5 quilòmetres de longitud i connecta la carretera C-154 (d’Olost a l’Eix Transversal) amb la BV-4405, per l’est del nucli urbà d’Olost. Compta amb dos carrils de  circulació, un per sentit, de 3,5 metres d’amplada, i dos vorals d’1 metre.
 
El traçat de la nova carretera s’inicia a la C-154, al sud-est del nucli urbà d’Olost. A uns 175 metres, s’ha format una intersecció en forma de “T” per a l’accés a una indústria. En aquesta intersecció, s’ha  construït un tercer carril central per a facilitar els girs a l’esquerra. A continuació, s’ha format una altra intersecció en “T” amb carril central de gir que constitueix l’accés sud a Olost. En aquest punt, s’ha millorat un tram d’uns 230 metres de la carretera cap al nucli urbà.
 
Posteriorment, la variant creua el torrent de Sant Genís, amb un viaducte de 100 metres de longitud. Passat el viaducte, s’ha construït un pas inferior per a donar continuïtat al  camí de les Roques de la riera i després, es creua el torrent  del Molí de Sallent, mitjançant un viaducte de 130 metres. Per sota d’aquest, s’ha reposat un tram del camí de Comalrema. La variant té després un pas inferior  per a donar  continuïtat  al camí de Pela, que accedeix cap a una granja i a una zona industrial. Posteriorment, un altre viaducte de 180 metres permet creuar la riera d’Olost i donar pas a un camí.
 
Finalment, la variant incorpora una altra intersecció en “T” amb carril central de gir, que constitueix l’accés al nord d’Olost. Paral·lelament, s’han condicionat uns 300 metres de la via d’accés al nucli urbà. El traçat finalitza a la BV-4405 (cap a Prats  de Lluçanès).
 
Variant de Sagàs
 
Pel que fa a altres actuacions de millora de la xarxa viària en aquest àmbit, cal indicar que el Departament de TES té en fase avançada de redacció l’estudi informatiu de la variant de Sagàs. Es preveu sotmetre aquest projecte a informació pública la tardor vinent.