L'activista de les Masies de Roda, l'única catalana que continua detinguda a Grècia

Societat

Alliberats els seus quatre companys de la Brigada Vallesana, després d'uns judicis ràpids | La jove osonenca està acusada de desobediència a l'autoritat

Publicat el 15 d’abril de 2016 a les 07:02
Actualitzat el 15 d’abril de 2016 a les 12:09
Quatre dels cinc voluntaris catalans detinguts a Idomeni (Grècia) aquest dimecres ja han estat alliberats. Juanma i Arnau Rojas han estat els últims en ser posats en llibertat, en el seu cas, amb càrrecs. Tots dos s’hauran de presentar a judici el pròxim 24 de juny perquè estan acusats de “trencar la pau, la democràcia i la seguretat de l'Estat Grec”. Ells, però, neguen haver fet res.

De moment encara queda una jove arrestada, que formava part de la Brigada Vallesana, un col·lectiu que havia viatjat a Grècia per ajudar els refugiats. Es tracta d'Ariadna Masmitjà, veïna de les Masies de Roda, que està acusada de desobediència a l'autoritat. També, igual que els seus companys, de posar en perill les relacions entre Macedònia i Grècia, d'intentar posar en perill la vida d'altres persones (dels antiavalots) i d'alterar l'ordre públic.

L'arrest es va produir aquest dimecres després que les forces de seguretat aturessin un grup de voluntaris a la carretera i registressin el cotxe. A més de Masmitjà, es van detenir quatre membres més de la brigada i una vintena més de cooperants. L'activista osonenca és militant del grup feminista la Xinxa de Manlleu i jugadora del Patí Hoquei Club Sant Cugat.

Els alliberats

El pare de l'Arnau, Marcel·lí Rojas ha explicat a NacióDigital que el seu fill, veí de Sabadell, es troba sa i estalvi. Per la seva banda Victòria Carbonell, mare d'Anna Guisado -una de les voluntàries que també va ser arrestada-, ha confirmat a aquest mitjà que la jove també ha estat posada en llibertat després de passar vàries hores detinguda: “Fins i tot l’han fet despullar", relata. 

Carbonell s’ha mostrat indignada perquè no es coneixen els motius de la detenció i ha destacat que la presència dels voluntaris a la zona és molt important. “Són molt molestos, perquè expliquen què estan passant allà i això és massa greu”, ha criticat.

Ahir, segons informa Sara Montesinos, periodista i activista al camp de refugiats, es van produir fins a 26 detencions de voluntaris internacionals. Tot plegat després de dies d'incidents a la frontera amb Macedònia.

El Departament d’Afers i Relacions Institucionals i Exteriors i Transparència, per la seva banda, ha contactat amb diferents actors del govern grec per tal d’aclarir els motius de la detenció. Concretament, segons han explicat fonts del departament a l’ACN, s’han posat en contacte amb el consolat de Grècia a Barcelona, amb l’ambaixada de Grècia a Espanya i amb el Ministeri d’Exteriors del país hel·lè. Es tracta de gestions que s’estan duent a terme en el marc d’un protocol intern d’emergència que s’aplica en aquest tipus de casos. De moment, però, segons aquestes fonts, no han rebut una explicació.
Escull Osona com la teva font preferida de Google