L'objectiu és oferir un espai de suport i assessorament, tant als infants com a les seves famílies, perquè s'habituïn de forma satisfactòria al canvi de país i de sistema escolar, amb un bon coneixement del funcionament educatiu de Catalunya. Els EBE seran espais de diagnòstic i orientació dels nous alumnes perquè s'incorporin al sistema amb plenes garanties.
El projecte s'emmarca dins dels Plans Educatius d'Entorn i és una aposta del Departament d'Educació per fomentar la inclusió a l'escola, que compta amb el suport dels dos ajuntaments. De moment, els EBE només es creen en aquests municipis, però la intenció és expandir-los en altres localitats on els ens locals i el Departament ho considerin convenient. Sempre seran espais paral•lels a altres eines d'integració com ara les aules d'acollida i els Plans d'Entorn.
A nivell pràctic, els usuaris dels espais seran els nens, que hi passaran quatre hores al matí, fent activitats de llengua, relació i coneixement, amb la possibilitat de continuar fent activitats a la tarda relacionades amb els Plans Educatius de l'Entorn, però també els pares, que participaran en mòduls de 10 hores d'entrevistes personalitzades perquè coneguin el sistema i col•laborin més activament en la integració dels seus fills.
El pas per aquests espais, que es preveu d'una durada mitjana d'entre quinze dies i un mes, encara que no està limitada, també permetrà un millor diagnòstic de la situació de cada nou alumne per part dels professionals, que determinaran si requereix atencions específiques, ja siguin afectives, físiques o socioeconòmiques.
La previsió és que durant el primer curs aquests centres puguin atendre un miler d'alumnes, ja que la capacitat dels centres de Reus és d'entre 120 i 180 alumnes a la vegada, mentre que a Vic hi podrà haver en el mateix moment uns 80 nens i joves. En funció de la informació recopilada als EBE, després s'apuntaran als centres escolars més convenients.