Marc Alberch és un torellonenc que des de fa tres anys fa diàriament aquesta carretera. Reconeix que va acceptar la feina conscient que, amb l'entrada en funcionament del túnel, el temps de desplaçament es reduiria.
Alberch treballa en una empresa de la capital garrotxina. Des d'un punt de vista “egoïsta”, en Marc creu que el nou eix és “necessari”. En benefici de la comarca de la Garrotxa, aquest osonenc creu que el nou eix no serà “dolent” sinó que pot ser un punt d'obertura perquè a nivell de comunicacions la zona quedava “bastant tancat”. Marc Alberch nota en els seus companys de feina que a la comarca gironina estan “un pèl espantats” per l'impacte de la carretera, “sobretot de camions”.
El torellonenc admet que el nou eix pot néixer petit. Tot i això diu que només l'existència de la carretera serà una gran millora. El fet que sigui únicament de dos carrils pot condicionar el temps de recorregut però que en cap cas ell arribarà a trigar el mateix temps que si seguís utilitzant les carreteres que ha utilitzat fins ara.
En Marc Alberch fa els dies laborables un viatge d'anada i un de tornada entre Torelló i Olot. El seu horari d'entrada i sortida de la feina coincideix amb l’hora punta. Això fa que se l'hi allargui més el viatge, “especialment” per la presència de camions. A més, la ruta actual comporta passar per l'interior de Ripoll i Sant Joan de les Abadesses (Ripollès).
Admet que l'espera fins a l'entrada en funcionament de la carretera se li ha fet una mica “pesada”. El fet de veure que, especialment a la banda d'Osona, les obres estaven “molt acabades” ha fet que des de fa mesos el desig perquè la carretera estigui acabada hagi anat augmentat.
Avui al matí, Alberch farà el que serà el seu darrer viatge diari per Capsacosta. Per les informacions que té, creu que a la tarda podrà tornar a casa seva i estrenar el nou eix que a partir de dilluns passarà a fer cada dia (Marc Riera/ACN).
-----
El túnel de Bracons, el tercer més llarg de Catalunya, trenca l'aïllament entre Osona i la Garrotxa
Marc Riera i Morató // ACN
Marc Riera i Morató // ACN
Torelló (ACN).- El president de la Generalitat, José Montilla, inaugura aquest divendres el tram entre Torelló (Osona) i Sant Esteve d'en Bas (Garrotxa) de l'eix Vic-Olot (C-37). Aquest tram millorarà les comunicacions entre Osona i la Garrotxa. L'obra, que ha tingut un cost de més de 300 MEUR, conté com a element més singular el nou túnel de Bracons. Aquest té una longitud de 4,5 km i és el tercer més llarg del país, després dels de Vielha i el Cadí. Queden pendents d'executar les variants d'Olot i les Preses (Garrotxa).
El nou tram tanca un procés de més de deu anys d'obres repartides en diferents fases i diverses modificacions. A partir de les 4 de la tarda es preveu que hi comencin a circular els vehicles.
El tram entre Torelló i l'inici del túnel de Bracons es va començar a executar l'any 2003. Aquest tram inclou vuit quilòmetres de carrils d'avançament. També hi ha un tram de 1,5 km que inclou sis túnels de tres carrils i tres viaductes amb un total de 537 metres. El túnel de Bracons és l'element estrella d'aquesta obra. La boca nord es va començar a perforar el desembre del 2005. El túnel té a més dels 4,5 Km de llarg 13, 7 metres d'amplada. En total té tres carrils (dos en direcció a Osona i un en direcció a la Garrotxa). El darrer tram que aquest divendres entra en servei és el que va des de la boca nord fins a la Vall d'en Bas. Les obres d'aquest es van iniciar el març de 2007. Aquest tram té tres túnels i tres viaductes que fan un total de 694 metres. Queden pendents d'executar les variants de les Les Preses i Olot que ara s'acceleraran.
El director general de Carreteres, Jordi Follia, diu que les previsions apunten que al seu pas per Bracons l'eix tindrà una intensitat mitjana de circulació diària (IMD) d'entre 9.000 i 10.000 vehicles de les quals no s'ha precisat quants poden ser vehicles pesats.
El nou eix entrarà en funcionament amb restriccions de circulació per a camions de més de 7.500 quilos. La mesura vol intentar evitar que aquesta nova via la utilitzin vehicles que fan rutes de llarg recorregut. Inicialment la mesura s'aplicarà fins que estiguin construïdes les variants d'Olot i les Preses. Quan aquestes entrin en funcionament s'avaluarà si cal mantenir les restriccions. Les restriccions contemplen excepcions per a camions que tinguin origen o destí a Osona i la Garrotxa, els vehicles de bestiar viu, llet crua o escombraries o en situacions d'emergències i servei públic. Els Mossos han instal·lat dos punts per a fer controls d'aquestes restriccions de trànsit.
L'entrada en funcionament d'aquesta part de l'eix Vic-Olot també comportarà canvis en l'oferta de transport públic. Hi haurà una nova línia d'autobusos entre Vic-Olot que utilitzarà la carretera. En els dies feiners hi haurà catorze expedicions directes (set d'anada i set de tornada). El trajecte tindrà una durada de 45 minuts. El nou eix també farà augmentar les connexions amb autobús entre Olot i Barcelona. Aquesta oferta completarà les connexions entre la Garrotxa o Barcelona perquè es mantenen les actuals connexions que van a Barcelona passant per Amer i Santa Coloma de Farners o passant per Besalú i Banyoles, utilitzant totes dues l'AP-7.
Un projecte molt llarg i molt complex
Els orígens de l'eix Vic-Olot estan molt relacionats amb l'Eix Transversal. La connexió entre Osona i la Garrotxa formava part l'any 1989 de les tres alternatives plantejades en la continuació de l'Eix Transversal des de Vic cap a llevant. L'octubre de 1994, s'aproven i es sotmeten a informació pública els estudis informatius i d'impacte Ambiental de la nova carretera Vic-Olot en el tram entre Manlleu i Olot. Després del període d'informació pública l'estudi queda desestimat. L'oposició al projecte personalitzada en el col·lectiu Salvem Les Valls demana i insisteix en la retirada del projecte.
Finalment s'opta per executar l'eix Vic-Olot en trams i fases més petites. El primer tram que s'executa és el que va de Vic i Manlleu que va entrar en funcionament l'any 1998. El tram entre Manlleu i Torelló s'acaba de construir a finals del 2002. En aquest punt és on ara quedava mort el nou eix viari. L'agost del 2003 es comença a foradar la boca sud del túnel de Bracons, al costat osonenc.
Les eleccions al Parlament provoquen un canvi de govern. El nou conseller de Política Territorial, Joaquim Nadal, anuncia una aturada provisional de les obres a Bracons el 13 de febrer del 2004 a l'espera de la decisió que ha de madurar el nou govern tripartit. PSC, ERC i ICV varien el projecte elaborat pel govern CiU i el redimensionen. El març de 2004 els operaris tornen a la feina. Els treballs a la boca nord del túnel comencen al desembre de 2005. Les obres del tram entre Bracons i la Vall d'en Bas comencen el 2007.