​L'Oficina Tècnica de l'R3 demana a l'Estat no abandonar els compromisos d'inversió amb el traspàs de Rodalies

El delegat de l'ens reclama "que no es miri prim" amb els recursos perquè és una línia "estratègica" i el Govern exigeix a Renfe i Adif resoldre afectacions reiterades a la línia

Dos combois de l'R3 a l'estació de Centelles.
Dos combois de l'R3 a l'estació de Centelles. | Irene Giménez
Osona.com
14 de febrer del 2024
Actualitzat a les 19:20h
L'Oficina Tècnica de l'R3 veu amb certa "preocupació" el traspàs de Rodalies acordat entre el govern estatal i la Generalitat. Ho ha dit el delegat de la comissió tècnica Josep Arimany, durant la compareixença a la Comissió de Territori del Parlament aquest dimecres. "Preocupa el traspàs? Sí, preocupa. Cal que Madrid no abandoni els compromisos d'inversió adquirits fins ara", ha afirmat.

Per Arimany, la Generalitat també "ha de saber què necessita la línia", fent èmfasi en el fet que és un corredor internacional antic i que cal posar-lo al dia. Durant la sessió, ha demanat suport a tots els partits per "tirar endavant un projecte de país" i que "no es miri prim" amb les inversions perquè "és una línia estratègica".

Arimany ha exposat a la comissió els principals punts recollits en l'informe que ja va donar a conèixer a finals del 2022 tot subratllant que el principal objectiu de l'Oficina Tècnica és vetllar pel compliment dels calendaris i oferir una "perspectiva integral" de la línia des del consens del territori. En aquest sentit, ha recordat que l'Oficina Tècnica va començar a caminar el 2021 a Vic amb la participació d'organismes com el Consell Comarcal d'Osona, la Cambra de Comerç d'Osona, la UVic-UCC i agents socials com la plataforma d'usuaris Perquè no ens fotin el tren. "És una línia internacional molt antiga", del segle XIX que va arribar a una "situació molt dramàtica" per la falta d'inversió durant dècades, ha dit.

Ara, però, creu que s'ha obert una "nova etapa" -"Vull enviar un agraïment a l'administració estatal perquè ens ha fet cas en moltes coses", ha dit-, si bé encara hi ha molts reptes a resoldre. En aquest sentit, ha assenyalat la necessitat d'una "revisió urgent" del Pla de Rodalies per part dels diferents actors implicats, com ara Adif, Renfe i Generalitat. Segons ha dit, és important arribar a acords, però ha demanat que això no endarrereixi el calendari ni les inversions previstes. Així mateix, Arimany també ha demanat que es millori la comunicació amb els ajuntaments sobre les diferents incidències per poder donar un millor servei als ciutadans.

Els representants del PSC, ERC, Junts, CUP, EnComúPodem, Ciutadans i la diputada no adscrita Cristina Casol han agraït la feina feta fins ara per l'Oficina Tècnica i els han animat a continuar treballant per aconseguir l'objectiu final, millorar el servei d'una línia que milers de ciutadans utilitzen cada dia. Per la seva banda, VOX no ha fet cap aportació durant la seva compareixença ni tampoc des del grup mixt amb el PP.

Després d'escoltar els diputats, Arimany ha admès sentir-se "molt satisfet "pel "consens polític" que ha vist durant la comissió al Parlament i els ha enviat un missatge a tots els presents: "Ajudeu-nos a tirar endavant un projecte de país, d'una línia sostenible, que serà de gran ajuda pel territori".
 

El Govern exigeix a Renfe i Adif resoldre afectacions a l'R3

El Departament de Territori ha comptabilitzat un total d'11 incidències repartides en 6 dels 10 dies que fa que la línia de Rodalies R3 ha restablert la circulació de trens al tram entre Parets del Vallès i la Garriga per les obres de desdoblament. Segons asseguren, són afectacions que han provocat talls en la circulació i demores importants en els horaris.

Davant d'aquesta realitat, el Govern retreu a Renfe i Adif l'entrega d'una obra que no permet que el servei operi amb normalitat i exigeix solucions a "una situació que està afectant el dia a dia dels usuaris".