Traspàs de Rodalies: l'atenció a l'usuari, l'empresa i els diners per començar

Les reunions entre governs seran després de Reis; la Generalitat vol constituir les principals comissions durant el primer trimestre i tenir definida Rodalies de Catalunya, que ha d'acabar sent 100% catalana, abans de l'estiu

Un tren de Rodalies en una imatge d'arxiu.
Un tren de Rodalies en una imatge d'arxiu. | Hugo Fernández
31 de desembre del 2024
Actualitzat el 02 de gener del 2024 a les 11:46h
El 2024 ha de ser l'any de començar a desplegar el traspàs de Rodalies. ERC i el PSOE ho van pactar a canvi de la investidura de Pedro Sánchez, però serà després de les vacances de Nadal que s'hauran de començar a veure concrecions d'un acord molt tècnic i complex, sense calendari definit, que afecta un servei amb moltes incidències fruit d'anys de desinversió i amb els treballadors implicats en alerta. La relació entre la consellera de Territori, Ester Capella, i el nou ministre de Transports, Óscar Puente, és bona. Més que no pas amb l'anterior ministra, Raquel Sánchez, del PSC, ara reubicada a Paradors de l'Estat. Capella i Puente no s'han reunit oficialment, però ja van tenir una primera trobada -en privat- l'1 de desembre, arran d'unes jornades sobre mobilitat a Barcelona.

La interlocució del Govern per al traspàs serà sobretot amb el ministre Puente, però també amb Raül Blanco, president de Renfe. A banda, serà clau la feina tècnica que es faci fora dels focus. Les parts catalana i espanyola ja treballen les agendes respectives per concretar una reunió, ara ja oficial, que serveixi per donar el tret de sortida al desplegament de l'acord. Capella ja va enviar una carta a Puente un cop va assumir el càrrec, però no ha estat fins fa pocs dies que el ministre va designar el seu equip, pas previ imprescindible per començar a treballar. Abans del dia 15 de gener s'hauria de produir una primera reunió, segons fonts de Territori.

A hores d'ara no hi ha un cronograma de desplegament de l'acord. Sánchez i el president, Pere Aragonès, van acordar planificar-ho al gener. En aquests primers mesos de 2024, el Govern vol que es constitueixin totes les comissions previstes en l'acord i que es concreti el traspàs de diners a la Generalitat pel dèficit d'explotació i les inversions previstes, que s'han d'incloure als pressupostos generals de l'Estat. En paral·lel, s'ha de començar a construir tota l'arquitectura de l'empresa Rodalies de Catalunya, peça central del traspàs de Rodalies. Això hauria d'estar definit durant el primer semestre de l'any.


 

Reunions passats Reis i resposta a les incidències

Quan? Gener de 2024

L'acord pel traspàs de Rodalies es va fer públic el 3 de novembre, però el nou govern espanyol no es va definir fins al 20 de novembre. L'aterratge del nou ministre Puente no ha estat ràpid, com tampoc la designació dels alts càrrecs del ministeri, i el desembre, entre ponts i festes de Nadal, ha estat pràcticament inhàbil per abordar el pacte. Els equips de Territori i Transports, però, ja busquen lloc a l'agenda per començar a fer reunions de cara al gener, després de Reis i abans del dia 15. Serviran per anunciar oficialment com es comença a desplegar l'acord.

Les parts no tenen pressa i no volen fer pronòstics sobre quan pot culminar el traspàs de Rodalies i s'encomanen prudència davant el dèficit inversor acumulat. L'acord estableix que s'ha de fer al llarg de la legislatura espanyola, que hauria d'acabar a mitjan 2027. On la Generalitat vol marcar la diferència en aquests primers mesos és en l'atenció i la resposta als usuaris. S'assumeix que hi continuaran havent incidències, però des del Govern aspiren a poder donar més informació als afectats i mitjans de transport alternatiu de manera més eficient al que ha fet Renfe els darrers anys. El servei de Rodalies rep uns 400.000 usuaris diaris i és el transport públic més mal valorat, segons el CEO.

 

Constituir les comissions

Quan? El primer trimestre de 2024

Durant el primer trimestre, el Govern espera que es constitueixin les principals comissions entre l'Estat i la Generalitat per desplegar el pacte. Una de les importants és la que ha d'abordar el traspàs de les infraestructures ferroviàries per a la prestació del servei. El compromís del govern espanyol és traspassar totes aquelles infraestructures que siguin de titularitat exclusiva de la Generalitat, començant per la línia del Maresme de l'R1, la línia Papiol - l'Hospitalet - Vic - Puigcerdà de l'R3 i la línia de Sant Vicenç de Calders de l'R2. La prioritat del Govern és traspassar primer les línies més "senzilles", les de passatgers que comencin i acabin a Catalunya. Amb les de mercaderies i que comencen o acaben fora del país calen més canvis legals i tràmits per segregar.

La part catalana fa temps que es prepara per a aquest traspàs. A mitjan desembre va anunciar la creació del Centre de la Formació Ferroviària de Catalunya, que oferirà formació integrada per a totes les ocupacions del transport ferroviari a partir del curs vinent, sobretot pensant per formar maquinistes. A banda, segons fonts consultades, el comissionat per al traspàs de Rodalies, que encapçala l'exconseller Pere Macias, ja treballa en reformes legislatives i en tenir a punt "totes les eines necessàries" per abordar el traspàs, també d'aquelles línies que no són plenament de titularitat catalana. L'acord es compromet a abordar la possibilitat de traspàs de tots els trams.

 

Traspàs dels diners del dèficit tarifari

Quan? El primer trimestre de 2024

Així s'estableix en l'acord ERC-PSOE. Durant el primer trimestre de l'any, l'Estat ha de traspassar a la Generalitat els diners corresponents al dèficit tarifari. En un primer moment, la xifra es va fixar en uns 350 milions d'euros, però un cop el Govern ha tingut accés als números, aquesta s'ha enfilat fins als més de 400 milions, segons fonts de Territori, que s'hauran d'incloure en una partida dels pressupostos generals de l'Estat. Altres fonts coneixedores situen la xifra total al voltant dels 500 milions d'euros, tenint en compte també altres inversions previstes per a la millora de Rodalies. La Generalitat té especial interès a fiscalitzar l'evolució de les inversions, que ara gestiona i informa el ministeri, i pretén crear un observatori conjunt per fer-ne el seguiment amb transparència i a l'instant. Alhora, també espera en els primers mesos la transferència econòmica de Rodalies de Lleida, d'uns 5 milions d'euros.

 

Construir Rodalies de Catalunya

Quan? El primer semestre de 2024

L'empresa Rodalies de Catalunya és la peça central del traspàs, però crear-la no és senzill. Abans cal aprovar tot l'entramat jurídic i els estatuts, i ha de passar pel consell de ministres espanyol i el consell executiu català. De tota manera, fonts de Territori assenyalen que durant el primer semestre s'haurien d'haver construït els fonaments d'aquesta empresa, participada per la Generalitat -que tindrà majoria i la presidència- i l'Estat. La voluntat del Govern és que l'empresa es faci de tal manera que, un cop s'hagi fet tot el traspàs, l'Estat en pugui sortir. Així, el caràcter mixt de Rodalies de Catalunya seria pel "mentrestant", durant el traspàs. Un cop fet, no té sentit que l'Estat en formi part i el Govern vol que l'empresa sigui 100% catalana. En el mateix sentit, fonts coneixedores apunten que la nova companyia -que substituirà Renfe a Catalunya- ha de tenir unes característiques similars a Ferrocarrils de la Generalitat. Ha de ser autònoma del Departament de Territori i el seu president no hauria de fer-ho compatible amb ser un alt càrrec del Govern.
Arxivat a