Manlleu ho té tot preparat per a la posada en marxa de la primera fase de la zona de baixes emissions (ZBE). En un primer moment, els vehicles afectats seran els camions de 12 tones o més, els quals no podran transitar pel nucli urbà a partir d'aquest mateix 15 de novembre.
Durant el primer mig any no hi haurà cap sanció i es farà una tasca informativa. Les empreses manlleuenques compten amb excepcions per poder seguir la seva activitat.
L'alcalde de Manlleu, Arnau Rovira, defensa que la mesura implicarà la millora de la qualitat de l'aire, hi haurà menys soroll de trànsit, i les càmeres que s'instal·laran per controlar que no entrin camions també serviran per augmentar la seguretat.
Tanmateix, Rovira insisteix en el fet que cal un treball més ampli per combatre altres aspectes que contribueixen a la contaminació.
Manlleu havia de fer aquest pas obligatòriament, ja que té una població de més 20.000 habitants on alguns contaminants -en especial l'ozó troposfèric i les micropartícules- superen els valors legals establerts.
"Celebrem poder treure els camions del nucli urbà i estem contents, però portem un retard de més de 20 anys a la comarca", ha assenyalat l'alcalde de Manlleu. Amb tot, el batlle és crític perquè, a banda del trànsit, insisteix que hi ha altres factors que són els causants de la mala qualitat que té l'aire i que s'accentua encara més en determinats moments de l'any. "No pot ser que la Generalitat ens deixi sols als ajuntaments amb aquest gran repte".
La regidora de Medi Ambient de Manlleu, Montse Riu, explica que en els pròxims dies s'instal·laran un total de nou càmeres a tot el perímetre urbà, que permetran el control per matrícula dels vehicles. Es tracta del mateix programari que s'utilitza en altres ZBE com la de l'àrea metropolitana.
Després d'aquesta primera fase de proves, en què s'informarà els camions que transitin pel nucli urbà, el 16 de maig del 2026 la prohibició s'instaurarà definitivament i, per tant, se sancionarà a tots els vehicles pesants que entrin al municipi.
El torn dels vehicles sense distintiu ambiental serà per a la segona fase del projecte, encara per determinar. Tanmateix, haurà de ser abans que faci tres anys, a partir del moment en què s'hagi activat la primera fase. Es tracta de vehicles benzina anteriors a l'any 2000, els dièsel d'abans del 2005 i 2006 i els ciclomotors anteriors al 2023.
Rovira ha destacat que la implantació de la ZBE i el seu disseny ha tingut un cost de 226.500 euros. D'aquests, l'Ajuntament n'ha assumit el 21,6%, mentre que la resta ha arribat via un ajut atorgat per la Generalitat.
Amb aquesta mesura, el consistori preveu treure del nucli urbà 400 camions diaris de 12 tones o més. Segons els càlculs que s'han plasmat en un estudi específic sobre la qüestió, això suposarà una reducció de 123 tones per any d'emissions.

