​Nova protesta dels usuaris de l'R3 per denunciar la «inoperància» del servei

La PTP i Perquè no ens fotin el tren reclamen "solucions ràpides" a les reiterades incidències després del primer tram d'obres de desdoblament

Usuaris de l'R3 d'Osona protesten pel mal funcionament de la línia després de les obres de desdoblament.
Usuaris de l'R3 d'Osona protesten pel mal funcionament de la línia després de les obres de desdoblament. | Irene Giménez
01 de març de 2024
Actualitzat: 08 d'abril, 14:48h

Nova protesta dels usuaris de l'R3 per denunciar el caos a la línia després de les obres de desdoblament i la represa de la circulació de trens entre Parets i la Garriga el passat 4 de febrer. Des de llavors, s'han comptabilitzat una quinzena d'incidències, disfuncions en la infraestructura i nombrosos retards en les freqüències i els horaris de pas de combois.

Amb el lema L'R3, la nostra creu, l'acció reivindicativa convocada per la Plataforma pel Transport Públic (PTP) i Perquè no ens fotin el tren s'emmarca en la denúncia, un cop més, del mal funcionament i la "inoperància" del servei així com per reclamar solucions a Adif, Renfe i el Departament de Territori.

Desenes de persones han pujat al tren des de Ripoll i Barcelona –i al llarg del trajecte s'afegiran més usuaris habituals a les diferents estacions de la línia- amb creus i pancartes per reunir-se, si no hi ha cap imprevist, a les 18:00 hores a l'estació de la Garriga, epicentre de la protesta a on es llegirà un manifest.

"Ens segresten la vida"

Quan el tren ha arribat a l'estació de Vic, una desena d'usuaris de Ripoll i Torelló ja s'havien unit a la "processó" reivindicativa direcció a la Garriga. En aquesta ocasió, i per sorpresa de molts, el tren ha arribat a la capital d'Osona amb la puntualitat que marcava l'horari -a les 17:29-.

Núria Gil, membre de Perquè no ens fotin el tren, detalla que l'acció de protesta d'aquest divendres és per denunciar la "inoperància" del servei. Malgrat celebrar l'inici dels treballs de millora a l'R3, remarquen que, com a usuaris, "hem tingut molta paciència" d'ençà que es va restablir la circulació de trens el passat 4 de febrer.

Durant aquestes últimes setmanes, relata Gil, "cap tren ha anat a l'hora, hi havia combois que no passaven o que arribaven amb retards de més de 30 minuts". "Ens segresten la vida", insisteix.

D'altra banda, des de Perquè no ens fotin el tren també es queixen de la "lentitud" a l'hora de donar respostes i solucions a les incidències. En aquesta línia, Gil explica que han demanat responsabilitats a Renfe, Adif i al Departament de Territori "perquè el servei funcioni bé de manera urgent i com toca". Amb tot, insisteixen que "continuem amb el mateix desgavell" i que, com a usuaris d'aquest servei públic, se senten "menystinguts".

Que es donin respostes, que l'R3 funcioni amb normalitat i que es faciliti informació als usuaris quan hi ha incidències així com alternatives de transport són les principals reivindicacions de l'acció de protesta d'aquest divendres. A més, des de les plataformes convocants reiteren la necessitat de planificar el gran tall de les obres de desdoblament de la línia, que es preveu per aquest estiu.
 

Usuaris de l'R3 de Ripoll protesten pel mal funcionament del servei. Foto: Irene Giménez

 

Territori manté indefinidament els reforços a l'e12

Aquesta setmana, el Departament de Territori ha anunciat que mantindrà indefinidament els reforços habilitats durant el tall a l'R3 als autobusos de l'e12 –la línia que connecta Vic i Barcelona de manera directa- davant les reiterades incidències del servei ferroviari.


Durant els darrers cinc mesos –des del 12 d'octubre que van començar les obres de desdoblament i fins aquest febrer- l'e12 ha experimentat un creixement significatiu i ha transportat un total de 422.471 viatgers. Aquesta xifra suposa un increment del 141% respecte dels cinc mesos anteriors al tall, quan van utilitzar el servei de bus 175.000 passatgers. De fet, el màxim històric de la línia s'ha registrat aquest febrer coincidint amb la represa de la circulació de trens a l'R3 amb un total de 104.069 viatgers fins al dia 26 –un 160% més que el mateix mes del 2022-.

A més de prorrogar els reforços, Territori reitera que continuarà reclamant a l'Estat els costos dels serveis de bus que la Generalitat aporta a causa dels talls i les incidències.

Arxivat a