Caos a l'R3 després de les obres de desdoblament: «El servei és fins i tot pitjor que abans»

Allau de queixes d'usuaris de la línia pel "mal funcionament" del servei una setmana després de la represa de la circulació de trens

Un comboi de l'R3 al seu pas per Manlleu.
Un comboi de l'R3 al seu pas per Manlleu. | Adrià Costa
15 de febrer del 2024
Actualitzat el 08 d'abril a les 14:50h

El passat 4 de febrer es va reprendre la circulació de trens a l'R3 entre el Figaró i Parets després de la fi del primer tram de les obres pel desdoblament de la línia, uns treballs que han tingut una durada de quatre mesos durant els quals els usuaris han disposat d'un també polèmic servei alternatiu d'autobusos.

Amb el restabliment del servei han tornat les incidències, els retards en les freqüències de pas –fins i tot amb combois fantasma- i l'allau de queixes d'usuaris que en lamenten la poca fiabilitat i se senten maltractats. Des de la plataforma Perquè no ens fotin el tren consideren que Adif i Renfe "no han previst la represa del servei adequadament" i continuen denunciant, entre altres qüestions, la manca d'informació que es proporciona als usuaris. Fonts de l'operadora asseguren que malgrat que són conscients d'alguna deficiència, continuen treballant per millorar i informar a través dels canals oficials.  


Retards, incidències i combois fantasma

Deu dies després de la represa de la circulació de trens a l'R3 al tram afectat per les obres de desdoblament, l'allau de queixes per demores en les freqüències de pas, les incidències o les avaries han estat un continu entre els usuaris de la línia. Des de la plataforma Perquè no ens fotin el tren celebren l'inici de les actuacions per a la consolidació de la doble via i la millora de la infraestructura, malgrat considerar que Adif i Renfe "no han previst la represa del servei adequadament".

En aquesta línia, el portaveu del col·lectiu, Marc Janeras, explica que encara hi ha estacions en obres o a on no funciona la megafonia, un seguit de despropòsits "que no són propis d'un servei bàsic". També apunta que tot plegat és fins i tot "pitjor" que abans del tall i remarca que el tram afectat per les obres "encara està potes enlaire".

Durant les darreres setmanes també s'ha accentuat la problemàtica dels combois fantasma, aquells que figuren als horaris, però que no acaben passant mai: "Això ha passat i continua passant" detalla el portaveu de la plataforma tot remarcant que desprogramar trens és una situació "freqüent" a la que se li ha de sumar la falta d'informació que genera "molta confusió" entre els usuaris.


Més de tres hores per fer el trajecte Barcelona- Vic

Sense anar més lluny, aquest dimarts una nova avaria provocava el caos a la línia. Pels volts de les set de la tarda, Adif informava que, per manca de tensió a Centelles, quedava interrompuda la circulació de trens entre les Franqueses del Vallès i Manlleu, deixant quatre combois amb passatgers atrapats al llarg del trajecte.

En un d'aquests trens hi viatjava, precisament, Marc Janeras. El portaveu de Perquè no ens fotin el tren va sortir de l'estació de Sants de Barcelona –direcció Ripoll- poc abans de les 17:30 hores "sorprenentment força bé de temps", tot i que el comboi va quedar aturat entre la Garriga i el Figaró "just quan es feia fosc i en un lloc al mig del no-res".

Relata que van estar parats més d'una hora i vint minuts, durant els quals el maquinista va explicar als passatgers el motiu de l'aturada -un gest que Janeras agraeix "perquè no és gaire freqüent"-, fins que operaris d'Adif van solucionar l'avaria i el tren es va tornar a posar en marxa. El comboi arribava a Vic després de tres hores i quinze minuts de viatge per cobrir un trajecte que, sense incidències, es completa amb poc menys d'una hora i quaranta minuts.

Altres passatgers que també van viure l'experiència en primera persona han relatat la vivència a través de les xarxes socials.
 


El traspàs de Rodalies

Aquest dimecres, el delegat de la comissió tècnica de l'Oficina Tècnica de l'R3, Josep Arimany, ha participat en la Comissió de Territori del Parlament de Catalunya, on ha demanat el suport de tots els partits polítics per tirar endavant "un projecte de país".

Des de l'Oficina Tècnica es veu amb certa "preocupació" el traspàs de Rodalies acordat entre la Generalitat i el govern, a qui es demana "no abandonar" els compromisos d'inversió i que no s'endarrereixi el calendari pactat. Entre altres, Arimany també ha assenyalat la necessitat de la revisió del Pla de Rodalies.

Des de la plataforma Perquè no ens fotin el tren admeten que el traspàs de Rodalies és una bona notícia perquè "com més a prop sigui la gestió del territori millor anirem" i posen en valor el treball de l'Oficina Tècnica de l'R3, a través de la qual "s'ha desenvolupat un discurs constructiu" per millorar el servei, apunta Janeras.

Amb tot, des del col·lectiu d'usuaris creuen que la Generalitat està "molt desconnectada" d'aquesta entitat: "El traspàs per si sol no arreglarà les coses, al darrere d'aquest hi ha d'haver un canvi de mentalitat", insisteix el portaveu.