05
de desembre
de
2014, 08:47
Actualitzat:
13:06h
El desdoblament parcial del tren no apareix als pressupostos del 2015. Foto: Adrià Costa
El conseller Santi Vila va presentar aquest dimarts l'arribada de la integració tarifària al Ripollès i al nord d'Osona, una de les reclamacions històriques dels usuaris de la línia. Tanmateix, més enllà de la millora de les tarifes, el gran dèficit continua sent la infraestructura en si. En aquest sentit, a preguntes dels periodistes, va reclamar a Foment que abans d'acabar l'any presenti els estudis informatius del desdoblament parcial per tal que es compleixin uns terminis que els alcaldes ja no es creuen.
El novembre del 2013 el Ministeri de Foment i el Departament de Territori van anunciar una solució de compromís per desencallar el desdoblament de la línia de tren Barcelona-Vic. Davant de la impossibilitat de tirar endavant l'obra de manera íntegra –el projecte havia desaparegut del tot als pressupostos 2014-, s'assumia fer un “desdoblament parcial” consistent en duplicar la via en tres trams, dos al Vallès Oriental entre Montcada i la Garriga, i un tercer ja a Osona, entre Centelles i Tona.
El projecte reformulat, amb un cost de 60 milions d'euros –13 vegades inferior al complet- tampoc ha aparegut als pressupostos del 2015, un fet que ha despertat les suspicàcies dels alcaldes agrupats a la Xarxa C-17. El conseller, per la seva banda, va expressar en transcendir la notícia la seva confiança que es mantinguessin els terminis previstos. Ara, però, eleva el to i recorda que només tenen 25 dies per presentar els estudis informatius. “Hem de ser molt exigents. Foment s'hi va comprometre i ens hi juguem la credibilitat”, va assegurar aquest dijous amb certa vehemència.
De fet, Santi Vila –que sempre ha assegurat tenir una gran relació amb la ministra de Foment- va instar els periodistes a aprofitar la presència d'Ana Pastor a Barcelona per tal que “li preguntin” sobre el desdoblament. “Si accepta preguntes”, és clar, va ironitzar. El titular de Territori i Sostenibilitat va explicar que si els estudis informatius es presentaven en els pocs dies que queden d'any seria possible que, al llarg de 2015, es redactin els projectes constructius. Cal recordar que el compromís de Foment passa per iniciar les obres del desdoblament parcial el 2016.
Santi Vila, en canvi, va “celebrar” el relleu del director de Rodalies de Barcelona. Conjuntament amb Renfe s'ha decidit substituir Miguel Pérez per Felix Martín. “El servei no funciona. Han de passar coses a partir d'ara”, va assegurar.
El conseller confia en evitar la fallida de la C-17
Menys explícit es va mostrar amb el risc de fallida de la concessió de la C-17. “Tenim fins a final d'any per trobar la solució i treballem amb Economia per donar-hi viabilitat”, va afirmar Santi Vila. “El que és segur és que valorem molt positivament la feina que s'ha fet fins ara per la concessionària”, va afegir.