Un de cada cinc morts a les vies de Renfe el 2015 van ser accidents

Onze dels 53 atropellaments van ser involuntaris, per 42 suïcidis | Enguany s'han produït quatre accidents mortals i dotze persones s'han tret la vida

Publicat el 16 d’abril de 2016 a les 20:22
Aquesta setmana la ministra en funcions, Ana Pastor, s'ha compromès a crear un grup de treball per firmar un conveni per soterrar la línia R2 de Rodalies de Catalunya al seu pas per Montcada i Reixac. Es tracta d'una reivindicació històrica al municipi barceloní per millorar la seguretat dels viatgers. "Tenim consciència de 165 morts a Montcada i Reixac d'ençà que es van construir les vies", explica Ramon Bueno, portaveu de la plataforma Tracte Just-Soterrament Ara. "Amb l'actual estat de les vies, no hi ha més atropellaments perquè Déu no vol", exclama indignat un altre veí de Montcada.

Els usuaris del tren sovint pateixen retards perquè malauradament "algú s'ha llençat a les vies" o "el tren ha atropellat una persona". Renfe assegura que en la majoria dels casos es tracta de suïcidis. El 2014 es van produir 59 atropellaments a les vies catalanes, onze van ser accidents i 42 suïcidis i altres sis persones van intentar treure's la vida. Aquest any ja s'han produït 16 atropellaments, quatre accidentals i dotze considerats com a suïcidis pels Mossos.
 
PERSONES ATROPELLADES EL 2015-16
 


La majoria d'atropellaments accidentals dels últims mesos s'han produït al Maresme i a l'Hospitalet de l'Infant. El 2015 les víctimes van ser atropellades a les estacions de Mataró, Arenys de Mar, entre l'estació de Mataró i la de Cabrera de Mar, Sant Pol de Mar, Manlleu, l’Hospitalet de l’Infant (tres morts), Santa Susanna, Sant Adrià del Besòs i Sant Joan Despí. Les quatre víctimes del 2016 han estat a les estacions d'Arc de Triomf, Mollerussa, Vila-seca i l'últim a Montcada i Reixac.
 
ESTACIONS ON S'HAN PRODUÏT ELS ACCIDENTS MORTALS
 
Montcada i Reixac té 16 quilòmetres de vies on hi circulen "200 trens al dia", segons la seva alcaldessa, Laura Campos. La mort de l'últim jove el 7 d'abril mentre creuava la via amb els auriculars posats, ha reactivat les protestes. "Renfe ha de vetllar per la seguretat", afirma Ramon Bueno. "Encara no hi ha res fet però és un avanç. Abans teníem un acord firmat que no era vinculant, ara tenim la promesa de crear un conveni i això si s'haurà de complir", valora sobre la reunió d'aquesta setmana entre la ministra i els representants de la població.

Altres municipis també han reclamant infraestructures que milloren la seguretat en els accessos a les vies. Renfe anunciava al març que té previst instal·lar passos elevats a les estacions de Vacarisses. En canvi, no hi ha solució pel pas a nivell de Ripoll on fa tres anys va morir-hi un jove mentre el travessava amb bicicleta. De moment, totes les negociacions han quedat amb paper mullat.
 

Flors recordant el jove atropellat en el pas a nivell de Ripoll. Foto: Arnau Urgell