Adif només va executar un 8,7% de les inversions a Catalunya el primer semestre del 2023

Aquesta xifra se suma al fet que, en el mateix període, només s'havien dut a terme un 16,3% de les actuacions previstes per l'Estat

Rodalies serà un dels grans protagonistes de la legislatura.
Rodalies serà un dels grans protagonistes de la legislatura. | Juanma Peláez
05 de març de 2024, 17:50
Actualitzat: 18:15h
Un 8,7%. Aquest és el percentatge de l'execució pressupostària d'Adif a Catalunya en el primer semestre del 2023, segons les dades a les quals ha tingut accés Nació. La inversió prevista arribava als 1.081,7 milions d'euros, però en els primers sis mesos de l'any passat només s'havien dut a terme actuacions per valor de 94,4 milions. En el mateix període, si es tenen en compte totes les inversions previstes -2.276,4 milions-, l'Estat només va complir amb el 16,3% dels compromisos. En el primer semestre del 2023, a Madrid ja s'havien posat en marxa el 52,7% del que s'havia pressuposat. Unes dades que confirmen la tendència dels últims anys, tenint en compte que l'execució a la comunitat que acull la capital de l'Estat supera el 100%.


Aquestes xifres, en tot cas, no han estat publicades per part del Ministeri d'Hisenda, com era habitual cada sis mesos. La Cambra de Comerç va fer públiques ahir les dades corresponents al 2022, que també eren lesives per als interessos de Catalunya: l'execució amb prou feines arribava al 42%, mentre que a Madrid se superava el 160%. El compliment de les inversions és una de les prioritats del Govern, que aquest dimarts ha elevat a l'Estat la petició de fer arribar a Catalunya els 5.029 milions d'euros que no es van executar entre el 2015 i el 2022. La demanda arriba a les portes d'arrencar la negociació dels pressupostos generals de l'Estat.

Que Adif només hagués executat un 8,7% de la inversió prevista a Catalunya en el primer semestre del 2023 impacta de ple en el debat existent sobre la gestió de Rodalies. Adif, de fet, és l'empresa pública propietària de la infraestructura i l'encarregada de la seva gestió, i per tant tots els ulls s'hi posen a sobre quan hi ha averies o talls en el servei. De fet, una de les prioritats d'aquesta legislatura a l'Estat és el traspàs de Rodalies per tal que la gestió depengui de la Generalitat. Primer s'haurà de constituir una empresa mixta, una qüestió que està en marxa des que es va activar la comissió política del traspàs liderada per Ester Capella i Óscar Puente.

Les dades són encara més perjudicials si s'observa el grau de compliment del 2022, que només va arribar al 20,9%. Dit d'una altra manera, només es van executar 177 milions dels 849 que estaven inicialment previstos. Aquestes dades tampoc han estat publicades pel Ministeri d'Hisenda, que normalment ho feia de manera semestral. L'Estat mai, si s'agafa la seqüència de l'última dècada, no va complir mai amb els compromisos pressupostaris adquirits, deixant sense efecte bona part de les inversions aprovades. De fet, el 2021 -les dades sí que van ser públiques del tot- només va executar un terç de les despeses acordades i incloses als comptes.