04
de desembre
de
2017, 13:20
Actualitzat:
05
de desembre,
14:53h
Simpatitzants de la CUP en una manifestació. Foto: Adrià Costa
La majoria d'enquestes pronostiquen que aquest 21-D passarà factura a la CUP, que pot perdre alguns diputats, malgrat que d'altres preveuen que no canviï massa respecte els 10 actuals. Sigui com sigui, qui vota per aquesta candidatura ho fa de forma ben conscient, i és que, segons el darrer baròmetre del Centre d'Estudis d'Opinió (CEO), el seu és l'electorat més polititzat, ja que gairebé un 90% té molt o bastant interès en la política. Així mateix, té un perfil molt determinat: home (quasi dos terços), jove (quasi un 48% té menys de 34 anys), clarament d'esquerres (un 85,9%) i poc creient (un 45,1% és ateu i un 19,7% és agnòstic).
Així mateix, quasi el 93% és nascut a Catalunya, un 88,5% s'informa a través de TV3, molt format (gairebé el 43% té una carrera), la meitat són empleats per compte aliè, prop d'un 70% té confiança amb la gent i uns dos terços defensen que la ciutadania hauria de prendre les decisions polítiques de forma directa.
L'electorat de la CUP és una mena de simbiosi entre el d'ERC i el dels "comuns". Amb els republicans, comparteix aquells elements més vinculats a l'independentisme: la participació en l'1-O, l'arrelament al país i el nombre d'avis catalans, el sentiment nacional i la preferència pel català, però també la predisposició a assumir riscos i l'elevada politització. Mentre, amb els "comuns" s'assembla en la ideologia d'esquerres, la preferència per la participació directa, la masculinització, l'edat, l'escassa fe, l'alta formació o la confiança en la gent. Igualment, s'informa prioritàriament a través de TV3, com el votant del PDECat, i és proper al del PSC quant a identificació amb la classe social.