Amat: «Catalunya no és viable si segueix amb Espanya»

El catedràtic d'Economia Financera de la Pompeu Fabra, segur del futur d'un estat català independent

Publicat el 30 d’octubre de 2012 a les 22:45
Oriol Amat durant la conferència. Foto: Josep Molina

El catedràtic d'Economia Financera i Comptabilitat de la Universitat Pompeu Fabra i membre del Carec, Oriol Amat, ha pronunciat una conferència sobre la viabilitat de Catalunya com país independent celebrada aquest dimarts.

Després d'aportar diferents xifres de diferents estudis publicats, Amat ha conclòs la intervenció afirmant que Catalunya és viable com país independent i "el que no és viable és l'actual model de relació amb Espanya". De fet, Amat rebla aquesta opinió malgrat que aquesta  afirmació es defensi amb dades d'alguns dels estudis que s'han fet per demostrar la inviabilitat com país independent.

Boicot sota control

Amat també ha esvaït el fantasma del boicot. Pel membre del CAREC, fins i tot en el pitjor dels escenaris previsibles, aquest boicot només podria suposar una pèrdua màxima d'un 9% del PIB.

A més, aquesta xifra del 9% s'hauria de matisar perquè aquest percentatge podria quedar molt per sota si hagués una eventual resposta des de Catalunya a respondre aquest boicot amb un altre boicot a productes d'empreses espanyoles i amb la decisió de compra de productes i serveis d'empreses catalanes.

Amat s'ha mostrat convençut que sigui quin sigui l'escenari final que visqui Catalunya els pròxims anys, sempre serà millor que la situació que ha viscut aquest últims anys. A més, el catedràtic de la Pompeu Fabra ha demanat al empresaris que tot i les dificultats que pugui suposar obrir aquest procés de construir estructures d'estat han de pensar en el futur i analitzar quin país volen deixar com empresaris als seus néts. Si volen continuar amb un país castigat per un mal tracte en el model de finançament i en les inversions d'infraestructures o bé anar cap un estat amb capacitat per decidir les seves inversions i el seu model econòmic, ha explicat.

Xifres i números

Dels molts desequilibris de la relació entre Catalunya i Espanya, Oriol Amat ha destacat especialment el que suposa que Catalunya abans de pagar impostos ocupi el quart lloc per renda per càpita de les disset autonomies, mentre que un cop s'ha aplicat la quota de solidaritat, Catalunya passa a ocupar el novè lloc. Aquesta és una realitat que "ni Alemanya" acceptaria.

Segons Amat, si s'analitzen els ingressos i les despeses en cas d'una Catalunya independent, el govern de la Generalitat experimentaria un guany net de 13.618 milions, el 7,1% del PIB català Per al catedràtic aquest resultat s'obtindria a partir de la diferència entre els 49.018 milions d'ingressos addicionals que Catalunya tindria com estat independent i els 35.400 milions de despeses addicionals, corresponents a competències estatals que actualment van a càrrec del govern espanyol. Aquestes dades surten d'un estudi fet recentment per les economistes Núria Bosch i Marta Espasa.