El president d'Andalusia, Juanma Moreno, ha anunciat la convocatòria d'eleccions autonòmiques anticipades el diumenge 19 de juny. Moreno ha fet pública la decisió en una compareixença aquest dilluns al vespre després de reunir aquesta tarda el seu executiu de coalició amb Cs i després de mesos de rumors sobre aquesta possibilitat. Amb aquesta decisió, Andalusia segueix les passes de Madrid i Castella i Lleó. En l'últim cas, l'avançament electoral ha abocat el PP a formar govern per primer cop amb Vox.
Els andalusos seran els primers comicis als quals s'enfronti Alberto Núñez Feijóo després de ser escollit líder del PP i suposaran la primera prova de foc del seu mandat. Feijóo ha defensat reiteradament que cal deixar governar la llista més votada i ha demanat al PSOE que es comprometi amb aquesta fórmula, que permetria evitar dependre de Vox.
L'escenari d'un govern amb la ultradreta incomoda Feijóo, que ha fet bandera a Galícia d'haver-los arraconat -no van obtenir representació al parlament gallec en el qual el PP tenia majoria absoluta-. De fet, el nou líder del PP va evitar acudir a la presa de possessió del president castellanolleonès, Alfonso Fernández Mañueco, per evitar la foto amb Vox.
Tampoc hi va assistir Moreno, que en el congrés extraordinari que va triar Feijóo va refermar el pes del PP andalús en la direcció estatal situant en la cúpula dos consellers del seu executiu -Elias Bendodo com a número tres del partit i Juan Bravo com a vicesecretari d'Economia-.
Arran del resultat de les eleccions a Castella i Lleó es van refredar els rumors d'avançament electoral a Andalusia, però Moreno va tornar a obrir la porta a aquesta opció fa unes setmanes justificant-ho per la necessitat de disposar d'uns nous pressupostos pel canvi de situació econòmica derivada de la pandèmia.
Andalusia va ser el primer territori en què Vox va obtenir representació parlamentària en les anteriors eleccions quan va obtenir 12 escons. Els sondejos fets fins ara apunten a un increment del PP -que guanyaria-, però també de la ultradreta, que seria necessària perquè Moreno pugui governar.
Per a Cs, en canvi, tot apunta a un nou enfonsament electoral. Tal com ha passat a Madrid i Castella i Lleó, l'escenari que indiquen les enquestes és que aquests comicis continuaran apuntalant el camí de la desaparició del partit liberal, que a aquelles autonomies ha quedat fora dels executius autonòmics.
Andalusia escollirà nou president el 19 de juny
L'actual cap de l'executiu andalús, Juanma Moreno, anuncia que no esgotarà la legislatura i convoca eleccions anticipades
- Juanma Moreno, president de la Junta d'Andalusia -
- Europa Press
ARA A PORTADA
-
Els pressupostos, sobre el terreny: consulta la inversió prevista a la teva comarca el 2026 Marc Descals | Bernat Surroca Albet
-
Els detalls dels nous pressupostos: 4.000 milions en inversió i 1.900 per a habitatge Oriol March | Bernat Surroca Albet | Lluís Girona Boffi
-
El dèficit fiscal es cronifica: 21.092 milions d'euros marxen de Catalunya i no tornen Lluís Girona Boffi | Marc Descals
-
L'oposició rep els pressupostos amb el «no» de Junts i dues esmenes a la totalitat Oriol March | Bernat Surroca Albet | Lluís Girona Boffi
-
Publicat el
25 d’abril de 2022 a
les 19:01
Et pot interessar
-
Política
El comiat de Rabell, que deixa l'Ajuntament de Barcelona per un càncer: «Me'n vaig a lluitar per viure»
-
Política
La Casa Reial posa condicions a la tornada de Joan Carles I a Espanya
-
Política
Montero veu «extrem» reclamar la gestió del 100% de l’IRPF, tot i que el PSOE ho va avalar el 2024
-
Política
La votació definitiva dels pressupostos, prevista per al 24 d'abril
-
Política
Sánchez respon a la dreta i l'extrema dreta pels documents del 23-F: «Quin problema tenen amb la veritat?»
-
Política
Illa i Junqueras desescalen i es donen més temps per negociar els pressupostos
