L'acord també preveia que, en cas que l'Estat no invertís aquesta quantitat durant l'exercici en curs, havia de transferir posteriorment a la Generalitat la diferència entre allò que pertocaria i allò executat. Això només va ocórrer el 2007, el primer any d'aplicació de la disposició, quan el govern espanyol va ingressar aquesta quantitat a l'executiu català.
Fins i tot, el 2011 es va deixar d'enviar a la Generalitat la informació per calcular quina quantitat hauria pertocat compensar. Tot i això, el Govern va elaborar un informe en què quantificava, any per any, el deute acumulat per aquest concepte, el qual rondava els 700 milions anuals -excepte el 2009, quan en van ser 211-, fins a sumar 3.808 milions. És la xifra propera als 4.000 milions esmentats per Calvet.
DEUTES ACUMULATS PER L'ESTAT PER LA DISPOSICIÓ ADDICIONAL TERCERA DE L'ESTATUT (EN MILIONS D'EUROS), SEGONA LA GENERALITAT
Segons la interpretació fixada en la sentència del Tribunal Constitucional, aquest avisava que els articles inclosos a l'Estatut "no constitueixen 'un recurs que l'Estat hagi de consignar obligatòriament en els pressupostos generals de cada exercici econòmic', ja que és a l'Estat 'a qui correspon en exclusiva, atenent a la totalitat dels instruments per al finançament de les comunitats autònomes, a les necessitats de cadascuna d'aquestes i a les possibilitats reals del sistema financer de l'Estat, decidir si és procedent dotar, si és el cas, i en quina quantia aquelles assignacions" que són competència autonòmica.
Excepte, com s'ha dit, si es produïa un acord en la Comissió Mixta d'Afers Econòmics i Fiscals. De fet, la Generalitat va perdre una demanda a l'Audiència Nacional per la qual reclamava que l'Estat li abonés els 759 milions relatius a la disposició addicional tercera del 2008 pactats en una Comissió Bilateral Estat-Generalitat el 2011. Com que aquest organisme no era el competent per segellar aquests acords, el tribunal va sentenciar que no eren d'obligat compliment.
DESPESA TOTAL PRESSUPOSTADA I EXECUTADA PER L'ESTAT A CATALUNYA, EN INFRAESTRUCTURES (EN MILIONS D'EUROS)
El vicepresident català, Pere Aragonès, també va comptabilitzar aquestes quantitats de la disposició addicional com a deute i els va exigir com a tals en una reunió de la Comissió Mixta d'Afers Econòmics i Fiscals. Malgrat tot, l'únic compromís que en va treure va ser el reconeixement en l'òrgan pertinent del deute de 759 milions corresponents al 2008, els quals l'Estat es va comprometre a pagar en tres anys.
Fins i tot així, però, l'Estat ha posat impediments per abonar-los, fins i tot volent-los incorporar com a part de les inversions previstes en els pressupostos del 2019 i no com una transferència a la Generalitat, com pertocaria. En tot cas, ara ja sí es poden computar aquells 759 milions com a deute a Catalunya, mentre que la resta fins als 3.808 milions poden ser, com a molt, un deute polític, però no en el sentit estricte de la paraula.