Denúncia del Govern contra les detencions practicades ahir per la Policia Nacional espanyola contra càrrecs electes i ciutadans independentistes a les comarques de Girona. Segons expliquen fonts de l'executiu consultades per NacióDigital, es presentarà una demanda contra l'actuació policial "per si els fets poden ser constitutius d'un delicte de detenció ilegal". L'article 167 del codi penal "castiga tant al particular com al policia que faci una detenció fora dels casos que autoritza la llei", recalquen al Govern.
El moviment arriba un dia després que fossin detingudes pràcticament una vintena de persones -des dels alcaldes de Verges i de Celrà, tots dos de la CUP, fins a fotoperiodistes com en el cas de Carles Palacio- en el marc d'una operació pels "desordres públics" causats durant la commemoració del primer aniversari del referèndum de l'1-O. Les detencions van causar indignació en l'independentisme i durant el vespre hi va haver mobilitzacions, especialment a Girona però també accions dels comitès de defensa de la República (CDR) a Barcelona, on van tallar momentàniament les vies de l'Estació de França com a protesta per les actuacions de la Policia espanyola.
L'argumentari jurídic del Govern passa per posar damunt la taula declaracions internacionals i pactes supranacionals en els quals es posen límits a les detencions. Parla explícitament de la Declaració Universal de Drets Humans de 10 de desembre de 1948 prohibeix la detenció arbitrària -article 9, i del Pacte Internacional de Drets Civils i Polítics de Nova York de 16 de desembre de 1966, que estableix que la detenció "només podrà acordar-se per les causes legalment previstes". La Convenció per a la Salvaguarda dels Drets de l'Home i de les Llibertats Fonamentals, feta a Roma el 4 de novembre de 1950, estableix "amb tot detall els supòsits" en què una detenció és legítima, indica l'executiu.
Exigència d'explicacions al govern espanyol
Aprofitant que hi a una reunió a Madrid per explorar un cop més la possibilitat de posar en marxa una taula de diàleg bilateral amb mediadors neutrals entre la Generalitat i l'Estat, el vicepresident Pere Aragonès i la consellera de la Presidència, Elsa Artadi, exigiran explicacions per l'actuació policial "inacceptable" d'ahir a les comarques gironines, com a primer punt de l'ordre del dia.
El Govern denunciarà les detencions d'independentistes a Girona
Aragonès i Artadi demanaran explicacions a la Moncloa per les actuacions "inacceptables" de la Policia Nacional espanyola
ARA A PORTADA
-
Illa defensa la gestió de la pesta porcina i avisa l'oposició: «No ho acabarem en una setmana» Lluís Girona Boffi
-
Illa situa el 2026 com l'any de l'amnistia i el finançament singular Lluís Girona Boffi | Bernat Surroca Albet
-
-
Aena descarta la gestió catalana del Prat però s'obre a «ampliar l'espai de coordinació» amb el Govern Redacció
-
Cerdán suggereix que la negociació amb Puigdemont va fer-lo caure: «Tot va canviar després d'aquella foto» Redacció
Publicat el 17 de gener de 2019 a les 07:20
Et pot interessar
-
Política
La Fiscalia demana arxivar el cas contra Íñigo Errejón per agressió sexual
-
Política
ERC demana «lideratge» a Illa per la pesta porcina: «Governar no és només gestionar»
-
Política
Junts carrega contra Illa per la pesta porcina: "Va transmetre una imatge de nul·la confiança i seriositat"
-
Política
Unitat per fer què?
-
Política
Junts mou fitxa per propiciar un front unitari a Madrid
-
Política
La Moncloa treu ferro a la pressió dels socis i aparenta normalitat: «Queden dos anys de legislatura»
