ICV proposa a la militància un Estat català sobirà però dins Espanya

Els ecosocialistes plantegen un "canvi radical de l'statu quo" que discutiran el 27 i el 28 de febrer de 2015

Publicat el 22 de desembre de 2014 a les 17:34
La direcció d'ICV ha fet públic aquest dilluns el full de ruta nacional que sotmetrà a debat de la militància. L'executiva planteja una nova relació bilateral entre Catalunya i Espanya dins del marc de l'Estat. S'allunyen de la independència, però plantegen un canvi radical en l'statu quo. Catalunya tindria plenes competències en tots els àmbits i serien les institucions catalanes les que, a través d'un pacte de sobiranies, decidirien quines comparteixen amb l'Estat i la UE. Els ecosocialistes no renuncien al referèndum sobiranista -no tanquen la porta a la independència si és l'opció majoritària- i creuen que de les properes eleccions hauria de sorgir el mandat de redactar una Constitució catalana

Així ho ha exposat el secretari general del partit, Josep Vendrell, que ha estat l'encarregat de presentar aquest matí el document als mitjans de comunicació després que dissabte passat el Consell Nacional l'acceptés com a punt de partida per al debat que haurà de concloure en la convenció nacional prevista per al 27 i 28 de febrer del 2015. Serà la militància del partit la que tindrà la darrera paraula, tot i que un avançament electoral podria precipitar la decisió.

El full de ruta dels ecosocialistes parteix d'unes eleccions al Parlament, entenent que la legislatura actual està "acabada". A aquests comicis, ICV es presentarà -prioritàriament dins un pol d'esquerres- defensant l'inici d'un procés constituent que canviï la relació amb l'Estat, però també el model econòmic i social, "que no garanteix condicions de vida digna per a la ciutadania". La intenció és que d'aquestes eleccions sorgeixi el mandat de redactar una Constitució catalana que atorgui plena sobirania al poble de Catalunya. "L'època dels estatuts, entesos com a lleis orgàniques, s'ha acabat", ha afirmat Vendrell, tot subratllant que la Constitució catalana estaria al mateix nivell jurídic que l'espanyola i fora de les competències del Tribunal Constitucional.

Els ecosocialistes rebutgen, però, convertir les properes eleccions al Parlament en un plebiscit sobre la independència. De fet, no renuncien al referèndum sobiranista -ni tanquen la porta a la independència si és l'opció majoritària de la ciutadania- i creuen que la futura Constitució catalana hauria de reconèixer el dret a l'autodeterminació.

Així, amb la proposta d'ICV, Catalunya seria sobirana, però no independent. Els ecosocialistes plantegen que, a través d'un pacte de sobiranies amb l'Estat, Catalunya compartís aquesta sobirania en múltiples qüestions. Per exemple, en l'àmbit de la seguretat social, de defensa o en l'àmbit fiscal, on defensen un concert econòmic solidari en què es pacti el pagament dels serveis que l'Estat desenvolupi a Catalunya i una quota de solidaritat amb la resta de regions espanyoles. 

"Catalunya ha d'esdevenir Estat, un subjecte polític sobirà que decideix lliurement compartir sobirania amb l'estat espanyol i la Unió Europea", ha subratllat Vendrell. La relació amb l'Estat seria d'igual a igual i es faria de manera bilateral, a diferència de la proposta federal homogeneïtzadora per a totes les autonomies que planteja el PSOE. "Qualsevol de les fórmules jurídiques ha d'implicar que Catalunya surti del règim comú a 17 i tingui un reconeixement singular i específic", s'explica en el document. 

Per a fer possible aquest nou encaix seria necessari que el procés constituent català tingués continuïtat en un procés constituent espanyol que consolidés la fi del bipartidisme i el canvi de l'statu quo autonòmic. Com la catalana, la Constitució espanyola també hauria de reconèixer el dret a l'autodeterminació dels pobles i una llei específica hauria de regular els principis i mecanismes democràtics per fer possible la secessió, "si és que una majoria d'una part de l'Estat així ho expressa en referèndum". També s'haurien de contemplar mecanismes perquè les institucions catalanes puguin participar directament en aquells organismes europeus que tractin les qüestions, competències o capacitats pròpies de Catalunya.

El nou Estat català s'hauria de configurar a partir dels conceptes de la igualtat, la llibertat i la justícia social. El document planteja 10 objectius: "una societat articulada al voltant del treball digne; un model econòmic ecològic; un teixit econòmic equilibrat amb fort pes de la indústria i l'economia social; una societat articulada pels drets universals de la ciutadania; una educació pública com a principal factor d'equitat; una cultura com a aposta per una ciutadania crítica; un sistema fiscal potent, amb capacitat de redistribuir la riquesa i contribuir a la sostenibilitat ambiental; la igualtat de gènere i l'abolició del patriarcat; una UE com a nou subjecte polític portador de demos i sobirania; i la reconstrucció del contracte democràtic".

La solució al conflicte entre Catalunya i Espanya passa segons la proposta de la direcció ecosocialista per "l'autodeterminació, la negociació i el pacte bilateral". Des d'ICV es reconeix la dificultat de posar en marxa el seu pla: "és tan fàcil o tan difícil com la independència".