24
d'octubre
de
2016, 19:41
Actualitzat:
25
d'octubre,
14:17h
Façana de l'Agència Tributària de Catalunya. Foto: Adrià Costa
L'Agència Tributària de Catalunya (ATC) ja ha iniciat els passos per passar a liquidar directament tots els impostos propis i cedits de la Generalitat. En una reunió realitzada aquest dilluns, el Govern ha comunicat al Col·legi Oficial de Registradors de la Propietat de Catalunya que aquest mateix dimarts denunciaran la cancel·lació dels dos convenis que tenen subscrits, per tal d'exercir directament aquesta facultat que fins ara tenien subcontractada a aquest col·lectiu fora de les quatre capitals de província. A partir d'ara, per tant, obriran negociacions per acordar els terminis de la transició (l'executiu vol gestionar directament totes les competències el setembre del 2017) i l'ATC obrirà convocatòries de nou personal que facilitin l'entrada dels treballadoes dels registradors de la propietat a la futura Hisenda pròpia, si aquests decideixen fer el pas.
Aquest era un pas imprescindible perquè l'ATC desplegués i gestionés directament totes les competències que té com a administració autonòmica, una via per agafar múscul de cara a la conversió en una veritable Hisenda pròpia. Per una banda, l'administració tributària catalana ja està assumint progressivament la recaptació per via executiva dels impostos propis i cedits (quan el pagament no és voluntari), fins fa poc exercida plenament per la Hisenda estatal (que s'embutxacava per això uns 9,5 milions d'euros anuals). Per altra banda, a més, ara deixarà de pagar els 27,5 milions d'euros que aquest 2016 costarà la liquidació d'aquests tributs fora de les quatre capitals a les oficines liquidadores dels registradors de la propietat, per passar a fer aquesta tasca amb els propis recursos.
Dos convenis denunciats i possible indemnització
Malgrat que el Govern volia esperar a que el debat pressupostari s'esclarís, per assegurar que disposaria dels recursos necessaris i la capacitat de provisió de noves places per exercir aquestes competències, els terminis previstos en els convenis l'han obligat a tirar pel dret. I és que el conveni menor, el de gravació i digitalització de la documentació (amb un cost d'uns 500.000 euros i que afecta a 16 treballadores a temps parcial), expirava el 31 de desembre i s'havia de denunciar amb dos mesos d'antel·lació per evitar que es prorrogués automàticament. L'altre conveni, el de liquidació dels impostos de successions i de transmissions patrimonials (amb un cost de 27 milions i 277 treballadors implicats), expirava el 31 d'octubre del 2017 i requeria d'una denúncia amb nou mesos de marge.
Per coherència, però, es denunciaran els dos a la vegada i, ja que es preveu assumir totes les ecompetències l'1 de setembre de l'any vinent, potser s'hauran d'indemnitzar els registradors de la propietat per aquest avenç en la data d'expiració. Sigui com sigui, el departament assegura que, encara que no hi haguessin pressupostos, es podrien incorporar els nous empleats per fer aquestes tasques, ja que s'estalviarien els recursos destinats a pagar l'Estat i les oficines liquidadores per la feina externalitzada i es podrien dedicar a pagar el nou personal, tot i que el procés seria més complicat.
Un procediment obert per incorporar personal
Així mateix, aquest procediment d'incorporació dels empleats dels registradors de la propietat que ho desitgin es faria esglaonadament durant el 2017, fins el juliol. L'única via possible és que aquests es presentin en convocatòries públiques de treball per a interins que obrirà l'ATC, ja que, com que els registradors havien subscrit un conveni i no un contracte amb la Generalitat, aquesta no pot subrogar els empleats i ha de fer un procediment obert. A banda, per ser funcionaris, haurien de fer un llarg procés d'oposicions. Tot i això, en la puntuació per accedir a les places d'interins, l'agència valorarà l'experiència en gestió de procediments tributaris similars, cosa que teòricament dóna un avantatge competitiu clar als treballadors de les oficines liquidadores.
Malgrat tot, en cas d'optar a aquestes places i aconseguir-les, els antics empleats dels registradors de la propietat potser no seguirien fent la mateixa feina de liquidació d'impostos, ja que, segons els càlculs de l'executiu, la centralització de les funcions i l'augment de les gestions telemàtiques (el 2015 ja van suposar un terç del total) faran que no calgui tanta plantilla per fer aquesta tasca. De ser així, se'ls recol·locaria a recaptar per via executiva o per altres funcions de l'ATC.
Segueix el procediment per a les 15 noves oficines
En paral·lel a aquest procediment, la Generalitat segueix amb el procediment de desplegament de les noves oficines on s'ubicarien els nous empleats tributaris. La cinquena (ara n'hi ha una a cada capital catalana) serà una realitat el febrer, a la Vila Olímpica de Barcelona, mentre que el 7 de novembre acabarà el procés per oferir espais per a les altres 14 oficines del país. La setmana passada es van començar a licitar ja els projectes tècnics per adequar els espais, per bé que aquests no se sap encara quins seran. Així, les licitacions són en paral·lel i no successives (no s'espera a tenir un espai per encarregar un projecte d'adequació, ni s'espera a tenir el projecte per contractar les obres) com seria en un cas ordinari, ja que cal retallar terminis per tenir-ho tot enllestit l'estiu vinent. De fet, aviat també es licitaran ja les obres, encara sense els projectes realitzats.
A banda, fins a 10 oficines tributàries de diputacions, consells comarcals o ajuntaments integrats a Tributs de Catalunya rebran també treballadors de l'ATC per oferir des d'allà el seu servei i així estendre la xarxa territorial a més punts del país. De fet, en qualsevol de les 142 oficines de Tributs de Catalunya hi ha ja servei de finestreta única i, per tant, s'hi poden pagar tant impostos locals com autonòmics. A banda, l'objectiu és que els professionals tributaris estiguin obligats a fer les gestions telemàticament en un període breu de temps.