El govern espanyol ha reaccionat a la conferència de Quim Torra poc després que aquesta acabés per recordar els límits del diàleg que ha anat subratllant les darreres setmanes. Cap moviment per part de la Moncloa davant les peticions del president català. "Diàleg, sí, negociació, també, però en allò que uneixi els catalans, nacionalistes i no nacionalistes, sobre l'autogovern", ha etzibat en roda de premsa la ministra d'Educació, Isabel Celáa.
La també portaveu de l'executiu central ha lamentat que Torra ha fet un discurs amb un to de l'"independentisme més dur", amb "referències més ancorades a finals del segle XIX i XX que en el XXI" en què apel·lava al "victimisme i romanticisme". "Grans paraules convertides en conceptes suprems, grandiloqüents i a vegades buits", ha insistit, citant el concepte de llibertat com a exemple, per tal de construir "un relat independentista dirigit als independentistes".
Així, Celáa ha avisat que "Espanya és un estat social, democràtic i de dret avançat, amb nivells profunds de descentralització" i que el seu govern treballarà "per cohesionar la ciutadania i no per enquistar problemes presents en moltes llars dels catalans". Situant de nou la centralitat en l'autogovern i no en l'autodeterminació, ha assegurat que "això és el que aglutina el conjunt de la societat catalana". Sense citar-lo, tornava a posar el referèndum sobre un nou Estatut damunt la taula, actualitzant l'autogovern català.
La ministra ha valorat els passos fets fins ara, reactivant les comissions bilaterals "per parlar dels temes que importen als catalans i catalanes" i espera mantenir el diàleg amb la Generalitat. L'horitzó independentista de Torra no alterarà aquests plans i confia mantenir les converses per "desbloquejar el conflicte polític que es viu a Catalunya". "Donem-li una oportunitat a la política", ha demanat.
No influirà en el procés judicial
Tot i això, Celáa també ha demanat "a la Generalitat que obri un diàleg entre tots els catalans i les catalanes", ja que aquests "han de dialogar entre ells, fa molta falta". I referint-se veladament a la petició de Torra conforme s'aturi el procés judicial per l'1-O, ha assegurat que "Espanya és un estat social, democràtic i de dret, a Europa i al món, i el poder judicial és un poder independent reconegut a la Constitució", deixant entreveure que el govern espanyol no influirà en el procés.
Preguntada pel fet que el president català hagi avisat que no acataria una sentència condemnatòria, la ministra ha opinat que "està en el seu dret a dir-ho, però el sistema garantista i té recursos i capacitats" i "les sentències dels jutges cal acceptar-les". "Torra ha parlat pel seu públic, els independentistes, que tenen una majoria parlamentària, però no social", ha conclòs en una breu intervenció.
La Moncloa replica a Torra que dialogarà sobre autogovern però mai d'autodeterminació
Política
El govern espanyol demana a la Generalitat "que obri un diàleg entre tots els catalans i les catalanes" i avisa al president català que "les sentències dels jutges cal acceptar-les"
ARA A PORTADA
-
Societat Ampli dispositiu dels Mossos per les convocatòries de Blocus: almenys 450 identificats al centre de Barcelona Pau Espí Solé
-
Societat «Existeix la violència gratuïta?»: què diuen els experts sobre les convocatòries d'aldarulls Pep Martí i Vallverdú
-
-
-
Societat Els Mossos no detecten motivacions polítiques en els saquejos: Blocus és «un fenomen» que s'alimenta del «FOMO» David Cobo
Publicat el
04 de setembre de 2018 a
les 21:30
Actualitzat el
04 de setembre de 2018 a les
21:40
Et pot interessar
-
Política
El precedent català de les coalicions al Senat: quan perdre vots dona millor resultat
-
Política
«Cada campanya electoral ha estat més bruta que l'anterior, i aquesta també ho serà»
-
Política
El PP exigeix «conseqüències» a Sánchez per l'accident de Toledo: «No es pot despatxar amb un cap turc»
-
Política
El Front Ampli demana la dimissió de Puente per l'accident de Toledo
-
Política
Els àudios de Sánchez i les trucades d’Aznar
-
Política
Puente s'aplica el manual de resistència per no dimitir
