

Es temia que l'acte de benvinguda a la terrassenca Laura Riera tingués un final mogut. I malauradament ha estat així.
Diversos ciutadans s'han vist sorpresos per la càrrega dels Mossos d'Esquadra contra una cinquantena de manifestants que cridaven proclames a favor de la terrassenca i la llibertat d'expressió, just quan se celebrava el correfoc infantil a la Plaça de la Vila, els quals han mostra tla seva incredulitat davant l'actuació policial. Un jove ha explicat que "la gent corria per totes bandes i la policia repartia cops de porra per tots costats, sense veure a qui pegaven".
En el correfoc hi participaven famílies amb infants, que han presenciat aterrits la persecució, mentre algunes persones queien a terra o eren colpejades sene miraments. El regidor del Districte de Gràcia, Guillem Espriu, havia donat suport al mati a qualsevol acció policíaca que impedís la celebració de l'acte anunciat.
Els Mossos d'Esquadra han confirmat la detenció d'una persona que intentava llegir un manifest a través del qual els organitzadors volien explicar que desconvocaven l'acte per no destorbar les festes de Gràcia. Els Mossos han confirmat que la detenció s'ha fet per incompliment de la resolució de l'Audiència Nacional, que prohibia qualsevol acte de suport a Riera. Els organitzadors de l'acte frustrat han exigit l'alliberament immediat del detingut i han assegurat que l'estan traslladant a l'Audiència Nacional.
Els Mossos han impedit la lectura d'un manifest en què els organitzadors de l'acte en suport a Laura Riera pretenien explicar perquè es fa. Un orador ha començat a llegir a l'escenari de la plaça del Raspall del barri de Gràcia, i als pocs segons de començar una vintena de Mossos l'han tret junt a set persones més, just quan es deia que Riera va declarar sota tortures el 2001.
A més han acordonat la plaça i s'han endut una pancarta que deia 'Pels drets polítics i civils, dissolució Audiència Nacional'. Desenes de persones es concentraven a la plaça a pocs minuts de l'hora en què s'ha convocat l'acte, a les set de la tarda, cridant consignes com "Audiència Nacional, Tribunal d'Excepció".
Hores abans l'Ajuntament de Barcelona havia ordenat aquesta passada nit de divendres a dissabte la retirada de tots els cartells que anunciaven pel barri de Gràcia l'acte de benvinguda a Laura Riera. Davant el clima tens que es prevèia viure a la plaça del Raspall, on estava convocat l'acte, i a tot el perímetre de les festes, el regidor de Gràcia, Guillem Espriu, feia una "crida a la responsabilitat per totes les parts" i reiterava que des del consistori han posat "tots els mitjans adequats" a disposició del dispositiu que el departament d'Interior ha preparat per impedir-ne la celebració.
La terrassenca Laura Riera, condemnada per col·laborar amb ETA, sortia a les sis d'aquest matí de la presó de Brians 1. El jutge de l'Audiència Nacional Pablo Ruz havia prohibit ahir divendres l'acte a petició de diversos grups de la ultradreta i del PP.
Laura Riera va ser condemnada a nou anys de presó el maig de 2004 per l'Audiència Nacional, sentència confirmada pel Tribunal Suprem, per haver-se autoinculpat d'haver passat unes adreces al 'Comando Barcelona' d'ETA.
Concentració aquest iumenge a les 18:00 h a la Plaça de la Vila
Alerta Solidària ha emés un comunicat, junt amb la Coordinadora de Festes Populars, en què convoca demà diumenge a les 18:00 h a la Plaça de la Vila de Gràcia a reclamar la llibertat dels setinguts, d'entre els quals ha transcendit el nom de Martí.
Segons Alerta Solidària, la cronologia dels fets ocorreguts aquest dissabte al popular barri de Gràcia, ha estat aquesta:
- 17:30h el Canal de Televisió 3/24 comunica que la benvinguda i la marxa de torxes havien estat desconvocades.
- 17:45h els mossos d'esquadra, encaputxats, ocupen la plaça del Raspall i voltants.
- 18:30h la Coordinadora de Festes Populars inicia una roda de premsa que pretenia anunciar que els actes havien estat desconvocats.
- 18:32h els mossos d'esquadra irrompen violentament a l'escenari interrompent la roda de premsa i detenint al seu portant-veu.
- 18:35h el setge a la plaça és absolut, ningú no pot ni entrar ni sortir-ne.
- 19h davant d'aquesta situació, un parell de carrers més amunt un grup d'espontanis solidaris organitza una manifestació pacífica de resposta que és reprimida de manera indiscriminada i algunes persones són detingudes.
- 19:10h la policia arriba a la plaça de la Vila i segueixen les càrregues malgrat que la plaça s'hi estigués celebrant el correfoc infantil.
- 19:15h els retinguts a la plaça parlen amb la premsa per explicar tot allò que els mossos d'esquadra no havien deixat dir anteriorment i per evidenciar el clima fortament repressiu que està visquent la vila.
- 22:30h El setge policial no s'ha retirat i ens acompanyarà tota la nit.
La versió oficial
A través d'un comunicat oficial, els Mossos d'Esquadra han explicat que en compliment del requeriment del Jutjat Central d'Instrucció número 5 de l'Audiència Nacional que prohibia que es celebrés qualsevol tipus d'acte d'homenatge relacionat amb l'enaltiment del terrorisme, s'ha fet un ampli dispositiu al barri de Gràcia.
Després d'informar a través de megàfons que no es permetria cap acte d'aquest tipus s'han retirat les pancartes que s'estaven desplegant a la Plaça del Raspall relacionades amb l'acte prohibit.
El comunicat explica que durant el transcurs d'aquests fets una persona ha estat detinguda "després que hagi pogut cometre actes inclosos en l'esmentat auto del jutge".
Pel que fa a la càrrega posterior, el comunicat explica que un grup de joves "radicals desobeint les indicacions policials" han començat a marxar fins a arribar a la Plaça de la Vila on estaven a punt de començar actes lúdics de les festes del barri de Gràcia.
El comunicat segueix explicant que "abans que aquest grup radical, que en tot moment ha intentat cridar consignes que vulneraven la resolució judicial, ocupés la Plaça de la Vila, els mossos han realitzat una ràpida maniobra de dissolució i disperssió de la concentració sense que ningú hagi resultat ferit".
També s'explica que en el marc d'aquests fets, els mateix grup radical ha provocat destrosses en el mobiliari urbà.
Malgrat que la versió oficial només confirma un detingut, en aquests aldarulls també s'han retingut i identificat diversos dels participants, un procediment policial habitual que sovint no comporta detencions posteriors.