L'Estat va executar només la meitat d'inversions pressupostades a Rodalies l'any passat

El govern espanyol porta quatre mesos i mig ocultant la despesa territorialitzada del 2022, però les dades parcials del Ministeri de Transports apunten a un nou incompliment flagrant amb Catalunya

Un tren de Rodalies, a Barcelona.
Un tren de Rodalies, a Barcelona. | Hugo Fernández
18 d'octubre de 2023, 07:15
Actualitzat: 13:40h
Els constants incompliments pressupostaris de l'Estat amb Catalunya van repetir-se l'any passat. El Ministeri de Transports, responsable del 90% de les inversions previstes, va executar només el 43% de les que tenia pactades i incorporades als comptes. Dels gairebé 2.000 milions promesos, només van esdevenir realitat 859 milions. I pel que fa a les millores compromeses a la xarxa de Rodalies, per valor de 840 milions, només en va invertir la meitat. Els dos últimes anys han suposat un pic pel que fa a les diferències entre els pressupostos aprovats per a Catalunya i allò finalment executat.
 
Quantes inversions ha pressupostat cada any el Ministeri de Transports a Catalunya i quantes ha acabat executant, cada any?Dades en milions d'euros



Aquestes són dades extretes de la informació parcial que ha difós aquest ministeri, ja que els informes sobre execució territorial del 2022 encara no s'han publicat, malgrat que estaven previstos per a finals de maig. Porta, per tant, un retard de quatre mesos i mig, quan normalment compleixen força el calendari fixat. Segons les previsions, de fet, aquest setembre s'hauria de conèixer ja el nivell d'execució del primer semestre de 2023, però aquesta informació tampoc no és pública i el web del departament ha esborrat la data en què s'haurien d'actualitzar les dades.

D'on surten aquestes xifres, per tant? El Ministeri de Raquel Sánchez ha tret pit de la xifra de 849 milions en inversions a Catalunya, el 2022, en diverses compareixences i notes -com aquesta-, dels quals concretava que 425 milions van ser per a Rodalies. L'equip de l'exalcaldessa de Gavà destaca que es tracta de la major despesa executada des del 2012 i un 35% més alta que la del 2021, però obvia que les partides del pressupost permetien anar més enllà, fins als 1.999 milions pel que fa a tot el Ministeri i, en concret, fins a 840 milions en Rodalies.


Aquests nivells d'execució són similars als recollits per la Generalitat en un informe fet públic la setmana passada per denunciar els incompliments de l'Estat. Segons l'anàlisi, elaborat per la consellera d'Economia i Hisenda, Natàlia Mas, el govern espanyol només ha gastat la meitat dels recursos promesos en Adif i Renfe a Catalunya, entre 2010 i 2021. Pel que sembla, el 2022 va seguir la mateixa estel·la. Quant al conjunt d'inversions, pressupostades, l'Estat hauria executat el 61% del total, en el període recollit a l'informe, més que el 43% que el Ministeri de Transports hauria fet realitat l'any passat.
 
Quants milions ha pressupostat l'Estat a Catalunya i quants n'ha executat finalment, cada any?



En la batalla del relat, el Ministeri de Transports destaca la xifra absoluta d'inversió ascendent i assegura que, quan Pedro Sánchez va arribar el 2018 a la Moncloa, no hi havia projectes iniciats i, per tant, el seu govern ha hagut de licitar, adjudicar i començar la majoria d'obres, cosa que suposa un període considerable. També afirma que aquest any encara segueix creixent la despesa en Rodalies i que el pla de millores avança a bon termini.

En canvi, la Generalitat lamenta la diferència entre el pressupost i l'execució i reclama el traspàs complet d'aquesta xarxa ferroviària per garantir-ne el bon funcionament. Per guanyar força en aquesta reivindicació, Pere Aragonès ha impulsat un ple monogràfic al Parlament sobre els retards, avaries i problemes de Rodalies, tot i que el PSC i Junts han declinat donar-li prioritat. A la recerca d'aliats en l'àmbit social, la consellera de la Presidència, Laura Vilagrà, i Natàlia Mas posaran aquest assumpte sobre la taula en la reunió que mantindran aquest dimecres amb els sindicats CCOO i UGT i les patronals Foment i Pimec, al Palau de la Generalitat.