L'Estat incompleix la meitat del pressupost de Renfe i Adif a Catalunya des del 2010

En els últims tretze anys, el govern espanyol ha deixat d'invertir 3.639 milions d'euros que estaven pressupostats per les dues empreses; la Generalitat adverteix que, sense traspàs de Rodalies, la investidura de Sánchez es "complica"

Un tren de Rodalies, la setmana passada a Barcelona.
Un tren de Rodalies, la setmana passada a Barcelona. | Hugo Fernández
10 d'octubre de 2023
Actualitzat: 07 de març de 2024, 16:37h

Una de les carpetes més sensibles de la negociació per la investidura de Pedro Sánchez és la que pivota sobre la necessitat que detecta el Govern per disposar de més recursos per a Catalunya. A banda de la reducció del dèficit fiscal, la prioritat de l'executiu que presideix Pere Aragonès és el traspàs de Rodalies, reclamat durant anys i que es justifica amb dos arguments: les contínues avaries del servei, que afecten el dia a dia de milers de persones, i els incompliments en les inversions pressupostades. En aquest últim capítol, la consellera d'Economia, Natàlia Mas, ha explicat aquest dimarts en la reunió de Govern que l'Estat no compleix amb la meitat de les quantitats previstes de Renfe i Adif a Catalunya des del 2010.


 

Quants milions ha pressupostat l'Estat a Catalunya i quants n'ha executat finalment, cada any?

 

 


Aquesta xifra arriba després que, durant mesos, el govern espanyol hagi ocultat quant va invertir a Catalunya. En concret, en els últims tretze anys, l'Estat ha deixat d'aportar 3.639 milions d'euros que constaven en el pressupost de Renfe i Adif. I encara hi ha una altra dada que, segons el Govern, indica la gravetat del problema: el 72% de les actuacions no executades en l'última dècada -és a dir, des del 2013-, corresponen a Renfe i a Rodalies. Com es tradueix això en xifres concretes? Si l'Estat ha deixat sense portar a la pràctica 4.398 milions que estaven pressupostats a Catalunya des del 2013, n'hi ha 3.199 que corresponen a les inversions ferroviàries. Quan la Generalitat demana el traspàs, de fet, també reclama que se li transfereixin els recursos econòmics necessaris perquè no es tracti d'una cessió "buida".


Segons les dades facilitades pel ministeri d'Hisenda, 2021 només va executar un terç de les despeses acordades i incloses als comptes. I per a l'any 2022, no semblava que les dades haguessin de ser millors, ja que, segons l'informe relatiu al primer semestre, Catalunya era el territori amb un menor nivell d'execució per part de l'Estat. A banda del referèndum i de l'amnistia, que ja es dona pràcticament per descomptada tot i que no hi ha un acord tancat, Rodalies i finançament són dues prioritats en la negociació amb el PSOE. Fonts de l'executiu sostenen que obrir aquests dos melons forma part del que més està costant d'aconseguir.

L'encarregada de presentar les dades ha estat la consellera de la Presidència, Laura Vilagrà, que ha posat de manifest que a Madrid el compliment de Rodalies ha estat del 122%. "Exigim explicacions en relació a aqiesta qüestió", ha apuntat Vilagrà, que ha lamentat el "menyspreu" que, segons ella, destil·la envers la Generalitat. "Cada dia insistim que s'haurien d'invertir els diners compromesos. Els deures no es fan. I exigim el traspàs urgent i integral del servei de Rodalies a Catalunya", ha destacat la consellera, que ha culpat els retards de la manca de recursos. Si no hi ha acord sobre això, hi haurà una "complicació" en la investidura de Sánchez, perquè ara mateix s'està "lluny" d'una entesa al voltant del traspàs dels trens. 


En tot cas, un àmbit en què sí que ha passat comptes el govern espanyol és el del Pla Rodalies. A principis de maig d'aquest any, va informar que ja s'han executat un terç de les inversions previstes entre 2020 i 2025 en el projecte de millora de la xarxa acordat amb la Generalitat, una quantitat que rondaria els 1.000 milions. En total, la quantitat pactada fins al 2030 s'eleva fins a 5.630 milions. Així mateix, malgrat els baixos nivells d'execució, el 2022 es van licitar obres per valor de 877 milions que seran realitat en els següents exercicis, mentre que el 2020 només se'n van licitar per 122 milions. El primer secretari del PSC, Salvador Illa, insisteix sovint que les quantitats han millorat des que Sánchez és a la Moncloa, el 2018.

Fonts del govern espanyol, en tot cas, assenyalen que la situació és menys lesiva del que ha desgranat la Generalitat. Sostenen que no es comptabilitzen 1.000 milions d'euros gastats en trens nous, o bé que ja s'hagin licitat el 50% de les actuacions compromeses fins al 2025. A banda, la Moncloa insisteix que enguanya ja s'ha superat -sense posar-hi xifres concretes- la inversió de tot l'any passat. Dos de cada tres euros invertits són per als trens, indiquen. Es tracta de 56 milions a la Sagrera, 27 per a obres ordinàries de Rodalies, 24 per al Corredor Mediterrani entre Vila-seca i Castellbisbal, 20 en la nova línia d'accessos a l'aeroport i 15 en "grans reparacions" dutes a termes per Renfe, segons assenyala la Moncloa.

 

 

Arxivat a