El Govern situa com a «imprescindible» el traspàs de Rodalies en plena negociació amb Sánchez

L'executiu calcula que entre el gener i l'agost d'aquest 2023 només hi ha hagut 44 dies lliures d'incidències i acusa la Moncloa d'"absoluta incompetència"

Pere Aragonès i Laura Vilagrà, aquest dimarts abans de la reunió del Consell Executiu.
Pere Aragonès i Laura Vilagrà, aquest dimarts abans de la reunió del Consell Executiu. | Govern
03 d'octubre del 2023
Actualitzat a les 18:03h
Amnistia, autodeterminació, però també mesures per avançar en el "benestar per a la ciutadania". És el full de ruta amb què treballa el Govern d'ERC per collar el PSOE en la negociació per a la investidura de Pedro Sánchez, i en aquesta carpeta que va més enllà de la desjudicialització, hi entra de ple resoldre d'una vegada per totes el caos gairebé diari que viu Catalunya amb Rodalies. Aquest dimarts ho ha emfatitzat després de la reunió del Govern la seva portaveu, Patrícia Plaja: "Reclamem com a imprescindible i urgent el traspàs del servei de Rodalies. El govern espanyol ha demostrat sobradament que és absolutament incompetent". 

Avui ja és el segon dia consecutiu de caos a Rodalies. Si dilluns hi havia una incidència a Arc de Triomf que durant tot el matí va deixar retards importants en les línies que arriben a Barcelona i el seu entorn, aquest dimarts una doble avaria en diferents punts de la xarxa ferroviària ha deixat afectacions en les línies R2, R3 i R11 des de primera hora del matí. El president de la Generalitat, Pere Aragonès, ha deplorat les incidències que afecten la xarxa i ha tornat a exigir al govern espanyol que en traspassi la totalitat a Catalunya. "De nou milers de passatgers afectats pel desastre de Rodalies i el govern espanyol amagat", ha criticat a X.

En la mateixa línia, la portaveu del Govern, ha insistit que l'executiu espanyol no està gestionant "com pertoca" el servei, i ha criticat que tampoc deixi a la Generalitat fer-ho. "És un llast", ha afegit. "Tenim un servei més propi del segle XIX que del segle XXI. Farien bé de tancar d'una vegada per totes el traspàs integral de Rodalies. Pitjor no es pot fer", ha lamentat. És una de les capetes necessàries per abordar en aquesta investidura? Així ho ha confirmat Plaja, i ha advertit Sánchez que a hores d'ara no hi ha acord per a la seva investidura, per la qual cosa, si no vol "acabar com [Alberto Núñez] Feijóo", s'hauria de "posar les piles" perquè la negociació avança "massa lenta". "Haurà de moure fitxa i ser valent", ha afegit. 

44 dies lliures d'incidències

Plaja, en la seva intervenció ha fet una enumeració de greuges d'acord amb les dades de totes les incidències que obtenen de Renfe, i ha explicat que són provisionals perquè no compten amb les d'Adif: "No les passen". Concretament, ha detallat que el servei de Rodalies i trens regionals va patir 831 "incidències greus" que van superar els cent minuts de retard acumulat l'any 2022. De mitjana, hi ha unes dues incidències al dia, el que es tradueix a 70 al mes. El càlcul és que el 2022 un total de 22.500 trens patissin afectacions.

Ha explicat també que entre 2011 i 2023 s'han doblat els minuts de retards: de 200.000 a 400.000. "Només anem a pitjor, no millorem en res", ha lamentat. La portaveu de l'executiu també ha desgranat que en l'any 2023, d'acord amb les dades disponibles de gener a agost, hi ha hagut només 44 dies lliures d'incidències

Així mateix, ha censurat el sistema de comunicació de les incidències, que arriba tard, el que provoca falta de fiabilitat: "És un menyspreu i falta de respecte cap als afectats". Pel que fa al cost en les hores laborals perdudes, segons un informe que disposa la Generalitat, l'impacte econòmic en quatre mesos per a les empreses és de 13 milions d'euros perduts. "És urgent revertir tantíssims anys de deixadesa", ha afegit Plaja. Rodalies, com ja ho tenia previst el Govern, impacta així de ple en la negociació d'ERC amb Sánchez, que s'intensificarà en els pròxims dies després de la investidura fallida de Feijóo.