Ha mort a Norfolk, Anglaterra, Florence Green. Estava a punt de fer 112 anys i era l'última veterana de la Primera Guerra Mundial, en la qual va participar en la no gaire arriscada (o sí, depèn de com) funció de cambrera en una cantina de suboficials de l'exèrcit britànic. Ja no queda ningú més d'aquell conflicte que va tenir dimensions universals però que avui té unes causes completament superades per la història.
Aquella guerra ja no té veterans i, per tant, ha deixat de despertar sentiments en ningú. Més o menys el mateix que devia escriure algú quan el 1993 va morir George Frederick Ives, el darrer combatent de la Guerra dels Boers. O una mica abans, el 1987, quan va traspassar Ivan Beshoff, l'últim mariner viu dels que es van revoltar dins del cuirassat Potemkin.
D'aquí a uns anys, potser vint o vint-i-cinc, morirà l'últim dels combatents de la Guerra Civil que va acabar el 1939. I espero equivocar-me, però és possible que, al contrari que els altres conflictes, no s'hauran superat del tot les causes que la van provocar. I com una maledicció, continuarà despertant sentiments entre els que no la van viure.
ARA A PORTADA
-
7.400 pisos en deu anys: les compres de la Generalitat i Barcelona en plena crisi habitacional David Cobo
-
Què és el tanteig i retracte, la via a l'alça per comprar pisos privats i fer-los públics? David Cobo
-
«Al call center atenem unes 80 trucades diàries i ens donen 10 segons entre una i l'altra» Marc Orts i Cussó
-
-
Publicat el 07 de febrer de 2012 a les 22:59
Et pot interessar
-
Política Aliança, a mig camí de les municipals del 2027: afermar Ripoll i créixer a tot arreu
-
Política Ayuso diu ara que les llengües cooficials són una «riquesa» però que no poden usar-se per dividir
-
Política «Rendeixi's a la democràcia»: el PP porta al carrer el clam per exigir eleccions a Sánchez
-
Política Estrena de logo i missatge renovat: així és la nova CUP
-
Política Canvi radical d'Iñaki Urdangarin després de cinc anys de presó: ara és «coach emocional»
-
Política Espadaler afirma que l'amnistia i el retorn de Puigdemont ajudarien a resoldre «un capítol dolorós»