El president de la Junta d'Andalusia, Juanma Moreno Bonilla, ha anunciat aquest dilluns 23 de març la convocatòria de les eleccions autonòmiques diumenge 17 de maig, esgotant pràcticament la legislatura gairebé quatre anys després dels últims comicis celebrats el 19 de juny de 2022, i ha advocat per la "màxima participació possible" en aquesta cita amb les urnes i per un procés "net" entre els partits polítics.
Moreno ha realitzat aquest anunci des del Palau de San Telmo després d'una reunió extraordinària del Consell de Govern, en la qual ha informat que ha signat el decret de dissolució del Parlament i la convocatòria d'eleccions autonòmiques, que es publicarà en el Butlletí Oficial de la Junta d'Andalusia (BOJA) d'aquest dimarts, 24 de març.
El president ha defensat que la data triada per als comicis és "idònia" per a facilitar la "màxima participació possible", així com ha justificat que "anar a les urnes en aquest moment permetrà que Andalusia afronti els pròxims mesos amb plena capacitat política i institucional en un context econòmic que exigeix estabilitat i anticipació".
"Andalusia ha completat una legislatura de quatre anys amb estabilitat, confiança i en bona convivència entre els andalusos", ha expressat Moreno, que ha fet balanç de "quatre anys intensos" en els quals aquesta comunitat "ha avançat, ha guanyat en solidesa i ha demostrat que pot millorar quan hi ha un govern centrat en l'interès general".
A més, ha realitzat una "crida a tots els partits polítics" per a tenir "un procés electoral net, respectuós, sense mentides, amb honestedat i amb noblesa". "És el que es mereixen els andalusos", i "el que caracteritza i defineix al nostre poble, Andalusia", ha asseverat Juanma Moreno per a afegir que "aquest és l'esperit" amb el qual convoca aquestes eleccions i "ha de ser també l'esperit amb el qual Andalusia decideixi el seu camí per als pròxims quatre anys".
Unes eleccions marcades pel finançament
María Jesús Montero va prèmer l'accelerador per mirar de tancar una proposta de model de finançament per Catalunya en les pròximes setmanes. Montero, a banda de fer de vicepresidenta i ministra, és la candidata del PSOE a Andalusia per a unes eleccions que ja tenen data. Aquest horitzó marca de ple altres carpetes fonamentals, com la del finançament singular. La presidenciable socialista vol enllestir-ho abans de deixar el govern espanyol per presentar batalla a Juanma Moreno Bonilla, president de la Junta.
Montero haurà d'abandonar els seus càrrecs en el govern espanyol per a afrontar les eleccions andaluses, que encararà des de la xifra que en aquests moments representa el sòl del PSOE andalús en unes eleccions autonòmiques: els 30 escons que li deixa Espases en herència des de juny de 2022 i qui, al seu torn, havia rebut un llegat de 33 escons de mans de Susana Díaz, fins llavors va ser la cota més baixa de vot al PSOE en unes autonòmiques, xifra collida al desembre de 2018.


