Debat previsible al Parlament. L'oposició ha exigit -amb més o menys contundència- moviments al Govern per resoldre els problemes de Rodalies, que Salvador Illa ha admès i s'ha compromès a mirar de solucionar de manera "progressiva", amb inversions, mesures a curt termini i planificació per a les pròximes dècades, mentre s'avança en un traspàs que, segons el president, "no té marxa enrere". Del ple en sortiran diversos missatges i un de clar és el compromís amb aquest traspàs de Rodalies. De fet, el nou front ja es comença a definir: la calendarització del canvi de titularitat de dues noves línies, l'R4 i l'R16.
Així es desprèn de les propostes de resolució que han presentat el PSC i ERC. Els socialistes plantegen que cal definir, "d'acord amb el govern espanyol", un "calendari clar" per al traspàs de les infraestructures de les línies R1, R2 sud i R3 -ja previstes en l'acord- i així com "l'estudi per a un futur traspàs de l'R4 i l'R16" i fer la valoració econòmica de les inversions necessàries perquè aquestes infraestructures estiguin en bones condicions per a ser operades.
Els republicans van en un sentit similar. Una de les seves propostes planteja concretar el traspàs de l'R1, R2 sud i R3 nord, i concretar l'estudi del traspàs de l'R4 i la R16, amb el traspàs dels recursos econòmics, materials i humans necessaris per a la posada al dia i per a la seva gestió futura. La línia R4 és la que va des de Sant Vicenç de Calders fins a Manresa, passant per Barcelona. La línia R16 és la que surt de l'estació de França i arriba fins a Ulldecona, passant per Tarragona.
ERC i PSC comparteixen la necessitat de reforçar IFERCAT com a administradora de les infraestructures de la Generalitat, la futura encarregada de gestionar tot allò que ara està en mans d'Adif. Els Comuns també defensen el traspàs, i així consta en una de les seves propostes de resolució, però no concreten sobre la calendarització o el traspàs de noves vies. Fonts del grup parlamentari apunten a Nació que decidiran el seu vot dijous.
Sílvia Paneque, reprovada
Del ple en sortirà un altre missatge clar: la reprovació de la consellera de Territori, Sílvia Paneque, promoguda per separat per Junts, ERC, PP, Vox, la CUP i Aliança Catalana. La votació es farà dijous a la tarda. Juntaires, cupaires i l'extrema dreta independentista feia dies que reclamaven responsabilitats a la consellera, però en les últimes hores s'hi han sumat la resta de partits que permetran una majoria a la cambra que voti per censurar l'actuació de Paneque en el caos de Rodalies.
El moviment d'ERC, que contrasta amb els pactes amb el Govern en àmbits com el traspàs de Rodalies, s'explica per la poca duresa de l'executiu socialista a l'hora d'exigir responsabilitats als responsables de Renfe, Adif o el Ministeri de Transports, que són els veritables responsables, segons els republicans, dels problemes a la xarxa ferroviària. Els Comuns, que han alertat que Illa "se la juga" amb la carpeta de Rodalies, no decidiran fins dijous.
Junts carrega contra el Govern
En les propostes de resolució, Junts manté que demana el cessament de Paneque, en la línia del que va reclamar la setmana passada el diputat Salvador Vergés a la comissió de Territori. La formació de Carles Puigdemont també fa constar el "deute històric" de 51.000 milions d'euros de l'Estat envers Catalunya, una xifra que ja van posar sobre la taula quan van fixar les exigències a Pedro Sánchez a l'hora de negociar els pressupostos del govern espanyol. Pel que fa a les demandes vinculades al traspàs, reclamen que sigui "íntegre" i que es faci sota els paraigües de Ferrocarrils de a Generalitat. També s'insta a integrar el servei de mitja distància al sistema de Rodalies, per tal que pugui ser bonificat.
Illa i Paneque admeten els problemes i reivindiquen les inversions
Les dades retraten bé el panorama a Rodalies: 4.500 milions promesos i no invertits a Catalunya en nou anys i el servei pateix de mitjana una incidència cada dos dies i mig amb més de 10.000 afectats. El problema de Rodalies és endèmic i fa anys que s'arrossega. Pràcticament tots els governs han hagut de fer front a alguna crisi, en què s'encadenen incidències de gran envergadura que fan perdre la paciència als milers d'usuaris que han d'agafar el tren cada dia. En el cas del PSC, Rodalies s'ha convertit en el primer gran embolic de la legislatura.
El Govern és conscient del problema, evidenciat en les darreres setmanes i en forma de mobilitzacions als carrers. Al ple, el president Illa i la consellera Paneque han admès que Rodalies no funciona com caldria i han demanat disculpes als usuaris. La feina, però, s'està fent i s'han posat les bases per a la xarxa ferroviària del futur. En aquest sentit, tant el president com la consellera han reivindicat les inversions per modernitzar la infraestructura, la compra de trens que entraran en circulació l'any que ve, o el compromís sense fissura amb el traspàs.
El president s'ha agafat al "principi de realitat" i ha garantit que "no amagarà el cap sota l'ala". "El Govern donarà respostes", ha afirmat, i ha admès que caldrà "redimensionar" tota la xarxa perquè pugui fer front a la Catalunya dels vuit milions. Rodalies, de fet, es va dissenyar per una Catalunya que tot just arribava als sis milions. "Som els titulars del servei i l'hem de posar a un nivell òptim", ha afirmat. No serà ni ràpid ni fàcil, però Illa ha garantit que s'aniran desplegant accions que permetran notar "millores" en les pròximes setmanes i mesos.