ERC reclama el suport de Junts per aconseguir el traspàs «integral i efectiu» de Rodalies

Capella reclama al PSC que es "desacomplexi" per pressionar la Moncloa en la millora del servei, i Vergés lamenta que el canvi de titularitat és ara "fals" perquè ha quedat diluït per la pressió dels treballadors

Ester Capella, portaveu parlamentària d'ERC, en el ple de Rodalies.
Ester Capella, portaveu parlamentària d'ERC, en el ple de Rodalies. | Europa Press
Bernat Surroca / Oriol March
25 de març de 2025, 16:30
Actualitzat: 17:26h

Junts i ERC han estat els primers grups en intervenir després que ho fessin el president Salvador Illa i la consellera Sílvia Paneque en el debat monogràfic sobre Rodalies. Les dues formacions independentistes -representades per Salvador Vergés i Ester Capella, respectivament- han insistit en la idea del traspàs com a solució dels problemes, però han entonat melodies divergents pel que fa a la gradualitat del canvi de titularitat. Capella, que va ser consellera de Territori, ha demanat a la formació de Carles Puigdemont que col·labori en la consecució del traspàs "integral i efectiu" de la xarxa, afectada en els últims mesos per incidències pràcticament diàries i que han posat el Govern en alerta.

Vergés ha arrencat posant de manifest les incidències que hi ha hagut en el servei des que van demanar, la setmana passada, la dimissió de la consellera Paneque. "El caos a Rodalies és dels pocs en aquest país que no necessita dades. Tothom sap que és un absolut desastre. La seva recepta és que hem de tenir paciència", ha lamentat el diputat gironí de Junts. El problema de tot plegat, ha insistit, és la manca d'inversió "crònica i premeditada". "Se'ns està ensorrant el país per culpa de la manca d'inversió del govern espanyol", ha ressaltat Vergés, que ha posat de manifest que cap de les "pluges de milions" han arribat a concretar-se, especialment si es compara amb l'execució de les obres a Madrid.

Renfe, ha dit, "oprimeix i ofega". "Espanya no ens posa trens, ens posa frens al nostre progrés. I el PSC diu que això és culpa dels governs anteriors. De cap manera!", ha exclamat el diputat de Junts, que ha indicat que en les últimes dècades hi ha hagut dirigents socialistes al capdavant de Renfe. "Vostès només callen quan nosaltres demanem que es compleixin les inversions pendents", ha apuntat Vergés, que no ha esmentat que Junts ha situat Eduard Gràcia, economista proper al partit, al consell de Renfe. El partit de Carles Puigdemont sosté que el Govern ha estat "desaparegut, sotmès i feble" amb el funcionament de Rodalies. El traspàs, ha dit, és "fals" i que neix "diluït" per la pressió dels treballadors.

Salvador Vergés, diputat de Junts, en el ple monogràfic de Rodalies.
Salvador Vergés, diputat de Junts, en el ple monogràfic de Rodalies. - Bernat Vilaró / ACN

"L'Estat tindrà dret de veto en les decisions estratègiques. Vostès, en la seva vida privada, entrarien en una empresa fallida en minoria?", s'ha preguntat en referència a l'acord perquè la companyia que lideri el traspàs estigui sota el paraigua de Renfe. "El traspàs ha de ser 100% català", ha apuntat Vergés, que ha apuntat que el canvi de titularitat ha d'estar enllestit al final de la legislatura, el 2028. El diputat gironí ha demanat "fer fora Renfe de Catalunya", i ha posat de manifest la necessitat de planificar pensant a dècades vista. "President Illa, no es pot gestionar res bé sense defensar la nació. I no la defensen ni vostè, no els seus, ni a Madrid ni a Perpinyà", ha remarcat el diputat gironí.

Capella, portaveu parlamentària d'ERC, ha insistit en la idea que les obres no poden ser "excusa". "Han de triar entre Catalunya i Espanya. Han d'exercir de Govern que se sàpiga plantar quan toca", ha assenyalat l'exconsellera, que ha aixecat el dit contra Renfe i contra Adif, i per extensió del Ministeri de Transports. "Han de fiscalitzar la deixadesa de funcions d'aquestes dues companyies. Facin pública aquesta fiscalitzacíó", ha apuntat Capella, que veu una "subordinació" envers l'Estat. "El Govern s'ha de desacomplexar i complir els acords. El traspàs és la solució. Els trens són la prioritat d'ERC, el nostre cavall de batalla", ha indicat la dirigent republicana. Unes condicions que el PSC coneix, ha dit.

"El que ens passa en el mentrestant és que ja no podem esgotar més el temps de la gent", ha apuntat la consellera de Territori, que ha demanat als socialistes que siguin "lleials" a Catalunya. "I a Junts els demanem que ens acompanyin en el traspàs efectiu. Si és tan fàcil, per què no van expulsar Renfe? Perquè no es podia fer. I vostès van declinar-ho", ha asseverat Capella, que ha descartat que el traspàs pugui ser "imminent" arran de les dificultats. El traspàs "integral", en el mentrestant, ha d'anar combinat amb la resolució dels problemes del dia a dia de la ciutadania. En aquest sentit, ha defensat invertir més i ampliar l'abast del pla de mesures, que ara és "insuficient".

Els Comuns reclamen una figura política que mani sobre Adif

El portaveu dels Comuns, David Cid, ha exigit al Govern que prengui mesures perquè Rodalies funcioni sense que calgui esperar dos anys més per començar a veure resultats. “No cal paciència ni calma, cal brillo del ministre i nervi de la consellera”, ha exigit Cid. El dirigent progressista ha retret a PP i PSOE que prioritzessin l'Alta Velocitat, amb el suport de Junts, i ha ironitzat que els juntaires col·loquin persones afins al consell d'administració de Renfe. “Suposo que ara la independència es fa així”, ha dit. Els Comuns volen que la “prioritat” del Govern en matèria d'infraestructures sigui Rodalies i que es posin solucions als problemes que ha provocat la separació d'Adif i Renfe. De fet, Cid ha responsabilitzat Adif dels problemes que provoquen les obres. “Les obres estan mal planificades o s'han lliurat massa ràpid sense fer proves”, ha lamentat. En aquest sentit, ha dit que cal recuperar la figura del coordinador del pla de Rodalies i que pugui manar sobre Adif.

La CUP reclama que continuïn les bonificacions

Dani Cornellà, diputat de la CUP, ha constatat la necessitat de posar en marxa una comissió que analitzi el pla de Rodalies en un màxim de dos mesos. "Els resultats haurien de servir al govern espanyol per saber la quantitat no executada, i així incorporar el pressupost per a les actuacions que mai s'na fet", ha indicat Cornellà, que ha insistit en la idea d'exigir el compliment dels horaris i de mantenir les bonificacions existents mentre el servei continuï sent "deplorable".

El PP demana "menys política i més gestió" a Rodalies

Àngels Esteller, diputada del PP, ha alertat de l'impacte que té el mal funcionament de Rodalies per a les persones i l'economia. “La situació és gravíssima”, ha afirmat, i ha lamentat la gestió “ineficient” del servei, més pendent de la política que no pas de la gestió en sí mateixa. “No és tan important qui gestiona, sinó qui és el competent”, ha assegurat, i ha denunciat que Junts i ERC utilitzen els trens per confrontar. “Sobra política i cal posar l'accent en la gestió per planificar les inversions”, ha exigit. Esteller ha diagnosticat un problema “estructural” de mobilitat, especialment a Barcelona, i ha reclamat una estratègia de transport integrada. “S'ha sobrecarregat Rodalies”, ha indicat, i ha insistit que s'ha fet una “política molt agressiva” contra el vehicle privat sense planificar les alternatives de transport públic. “La mobilitat ha de ser pública i privada”, ha reblat.