12
de novembre
de
2013
Reunió entre Santi Vila i Ana Pastor a Madrid. Foto: @territoricat
El Ministeri espanyol de Foment assegura que no ha abandonat el desdoblament de la línia de tren Barcelona-Ripoll-Puigcerdà malgrat que no hi ha dedicat ni un euro al pressupost. Això sí, ja ha assumit oficialment, segons han explicat avui fonts de Territori a aquest mitjà, que només es duplicarà la línia de manera parcial amb l'objectiu de multiplicar per dos el nombre d'expedicions. En una reunió mantinguda aquest dilluns a Madrid, la ministra Ana Pastor li va comunicar al conseller Santi Vila el compromís de redactar el projecte –descafeïnat respecte la reclamació història de doble via, com a mínim, fins a Vic- i iniciar les obres aquesta mateixa legislatura.
La proposta d'un desdoblament parcial ja feia temps que estava sobre la taula. En una trobada sobre el futur del Transpirinenc a Ripoll el 2011, l'enginyer Josep Maria Arias, director de la consulta Infraes, va assegurar que dos trams desdoblats entre Granollers i Parets, denominats “illes”, permetrien augmentar les freqüències i afavorir els encreuaments, un dels actuals elements crítics actuals. El mateix conseller, fa poques setmanes en una visita a la comarca, també va assumir que en l'actual context no era possible pensar en duplicar la línia de manera íntegre.
De moment, se saben pocs detalls d'un projecte que es donarà a conèixer en roda de premsa la setmana vinent a Barcelona. Fonts de Territori i Sostenibilitat expliquen que l'objectiu és que es pugui passar de la freqüència actual de 30 minuts a només 15. Abans de redactar el projecte constructiu i la declaració d'impacte ambiental, caldrà tancar definitivament l'informatiu –les al·legacions estan pendents de resoldre- que projectava un desdoblament complet fins a Vic amb un cost aproximat de 800 milions d'euros.
La reunió entre Pastor i Vila arriba pocs dies després que el conseller mantingués una trobada amb els alcaldes de la línia. Aleshores el titular de Territori va assegurar que faria tota la pressió possible perquè el projecte constructiu estigués finalitzat abans d'acabar la legislatura. Respecte el tram entre Vic i Ripoll va anunciar-los que es faria un estudi per incrementar la freqüència de trens ja que la infraestructura no està al límit de la seva capacitat, a diferència de Montcada a Vic.
Acord per les actuacions urgents
La reunió de Madrid també va servir per acordar un calendari per desenvolupar un paquet d'actuacions urgents a la xarxa de Rodalies després de les darreres incidències i accidents. En aquest sentit s'invertiran 306 milions fins al 2016 –tot i que des de Territori es volia una execució més ràpida- en una trentena de qüestions prioritàries. Les més urgents, per valor de 72 milions d'euros, s'iniciaran el 2014. Val a dir que amb l'anterior govern espanyol s'havia pactat un programa d'inversions de 4.000 milions que s'ha incomplert absolutament.
El Ministeri espanyol de Foment assegura que no ha abandonat el desdoblament de la línia de tren Barcelona-Ripoll-Puigcerdà malgrat que no hi ha dedicat ni un euro al pressupost. Això sí, ja ha assumit oficialment, segons han explicat avui fonts de Territori a aquest mitjà, que només es duplicarà la línia de manera parcial amb l'objectiu de multiplicar per dos el nombre d'expedicions. En una reunió mantinguda aquest dilluns a Madrid, la ministra Ana Pastor li va comunicar al conseller Santi Vila el compromís de redactar el projecte –descafeïnat respecte la reclamació història de doble via, com a mínim, fins a Vic- i iniciar les obres aquesta mateixa legislatura.
La proposta d'un desdoblament parcial ja feia temps que estava sobre la taula. En una trobada sobre el futur del Transpirinenc a Ripoll el 2011, l'enginyer Josep Maria Arias, director de la consulta Infraes, va assegurar que dos trams desdoblats entre Granollers i Parets, denominats “illes”, permetrien augmentar les freqüències i afavorir els encreuaments, un dels actuals elements crítics actuals. El mateix conseller, fa poques setmanes en una visita a la comarca, també va assumir que en l'actual context no era possible pensar en duplicar la línia de manera íntegre.
De moment, se saben pocs detalls d'un projecte que es donarà a conèixer en roda de premsa la setmana vinent a Barcelona. Fonts de Territori i Sostenibilitat expliquen que l'objectiu és que es pugui passar de la freqüència actual de 30 minuts a només 15. Abans de redactar el projecte constructiu i la declaració d'impacte ambiental, caldrà tancar definitivament l'informatiu –les al·legacions estan pendents de resoldre- que projectava un desdoblament complet fins a Vic amb un cost aproximat de 800 milions d'euros.
La reunió entre Pastor i Vila arriba pocs dies després que el conseller mantingués una trobada amb els alcaldes de la línia. Aleshores el titular de Territori va assegurar que faria tota la pressió possible perquè el projecte constructiu estigués finalitzat abans d'acabar la legislatura. Respecte el tram entre Vic i Ripoll va anunciar-los que es faria un estudi per incrementar la freqüència de trens ja que la infraestructura no està al límit de la seva capacitat, a diferència de Montcada a Vic.
Acord per les actuacions urgents
La reunió de Madrid també va servir per acordar un calendari per desenvolupar un paquet d'actuacions urgents a la xarxa de Rodalies després de les darreres incidències i accidents. En aquest sentit s'invertiran 306 milions fins al 2016 –tot i que des de Territori es volia una execució més ràpida- en una trentena de qüestions prioritàries. Les més urgents, per valor de 72 milions d'euros, s'iniciaran el 2014. Val a dir que amb l'anterior govern espanyol s'havia pactat un programa d'inversions de 4.000 milions que s'ha incomplert absolutament.