02
de febrer
de
2015, 18:14
Actualitzat:
03
de febrer,
7:09h
Santi Vila, a la visita de les obres de la Devesa del Pla. Foto: Arnau Urgell
El Ministeri de Foment es va comprometre a presentar els estudis informatius del desdoblament parcial del tren abans que s'acabés l'any. Quan ja s'ha entrat al febrer de 2015 aquesta promesa s'ha incomplert i el conseller Santi Vila, de visita divendres a Ripoll, va admetre que no sabia quan es faran públics. El titular de Territori i Sostenibilitat, que tampoc va aclarir com es resoldria el risc de fallida de la concessió de la C-17, es va reunir amb la plataforma d'usuaris “Perquè no ens fotin el tren” que van celebrar la integració tarifària però van lamentar que no s'avanci en la resta de demandes.
Santi Vila s'ha convertit en el conseller que més trepitja el Ripollès, com es va afanyar a recordar. Divendres, després d'una àmplia estada a Osona, va començar visitant les obres a la Devesa del Pla on ja han acabat els enderrocs de l'antiga Preparación Textil i ha començat la construcció del Mercadona. Posteriorment, es va traslladar al Consell Comarcal on es va reunir amb els membres de la plataforma d'usuaris del tren i es va reunir amb els alcaldes de la comarca.
“Estem molt i molt disgustats”
El conseller de Territori, a pregunta d'aquest diari, va assegurar estar “molt i molt disgustat” pel fet que Foment no ha complert amb els terminis de presentació dels estudis informatius del desdoblament parcial del tren. Es tracta d'un projecte de mínims valorat en uns 60 milions d'euros –pels 800 que consistiria la doble via sencera entre Montcada i Vic-.
Concretament, es planteja desdoblar un tram a l'entorn de la futura estació del circuit de Montmeló, al sud de la Garriga i a l'entorn de l'antic baixador de Taradell-Mont Rodon. A més, es construiria una segona via a l'estació de Balenyà-els Hostalets per facilitar l'encreuament de trens. En una segona fase la proposta de Territori i Sostenibilitat a Foment consisteix en desdoblar tot el tram de Parets a la Garriga i de Centelles a Vic (quedaria amb via única de Montcada a Parets i de la Garriga a Centelles).
“Hem de continuar sent exigents”, va explicar Santi Vila. La plataforma, per la seva banda, va assegurar que el conseller els va manifestar que esperava tenir els estudis informatius “properament” però sense posar cap termini. Tanmateix, segons Àlex Porta, representant del col·lectiu d'usuaris, “més enllà del desdoblament hi ha moltes millores a fer que, en molts casos, no suposen una inversió important sinó una qüestió de voluntat”. En aquest sentit van tornar a entregar un document de problemes i demandes que ja havien donat a representants del Territori un any ençà. “Demanem horaris adequats a la mobilitat laboral, augmentar lleugerament la freqüència entre Vic i Ripoll i, sobretot, millorar la informació que es dóna als usuaris, especialment quan hi ha incidències”, va assenyalar Porta. També demanen millores en l'estat de les estacions així com en temes d'accessibilitat, una qüestió que motiva una campanya específica –“Per un tren inclusiu”- que presentaran el proper dimecres a l'estació de Centelles.
Glòria Francolí, una altra de les portaveus de “Perquè no ens fotin el tren”, va assegurar que celebraven haver aconseguit ampliar la integració tarifària al Ripollès i al nord d'Osona però va admetre que en la resta de qüestions pràcticament no s'ha avançat. “Feia un any que sabien les nostres demandes”, va concloure Àlex Porta.
Santi Vila, a l'antiga Preparación Textil. Foto: Arnau Urgell
Poques concrecions en la resta de qüestions candents
La visita de Santi Vila no va aportar gaires novetats sobre la històrica reivindicació del desdoblament del tren. El conseller, si més no de cara als mitjans de comunicació, tampoc va donar massa pistes sobre la construcció d'un giratori a davant dels supermercats, a l'accés sud de la C-17 a Ripoll –un projecte on fins i tot els agents privats han ofert participar-hi-. Respecte la possible fallida de la concessió de la C-17 va explicar que es continuava treballant per trobar una solució mentre que en el cas de la possible restricció de camions de gran tonatge a la C-26, la carretera de les Llosses i Borredà, va assegurar que es resoldria enguany però sense concretar quina solució es prendria.
Reunió de Santi Vila amb representants de «Perquè no ens fotin el tren» Foto: Arnau Urgell