16
de juliol
de
2021, 08:00
Actualitzat:
10:28h
L'estiu de 2011 va entrar en funcionament la línia de Rodalies R8, amb vuit estacions per unir el Baix Llobregat i el Vallès Occidental i Oriental, enllaçant Martorell amb Granollers Centre, sense passar per Barcelona. Aquesta era la particularitat, evitava el pas per la capital catalana i era la primera d'aquestes característiques que s'implementava a la xarxa metropolitana.
Un naixement fruit de la reorganització de l'antic recorregut de l'R7, que actualment connecta Barcelona amb la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), i la línia orbital entre el Papiol i Mollet, que s'utilitzava per a mercaderies. Obria una via per arribar, en transport públic, al campus de Bellaterra per a la població, i la dels seus voltants, de Martorell, Castellbisbal, Rubí, Sant Cugat, Mollet, Montmeló i Granollers.
En aquesta dècada l'R8 ha tingut una afluència molt lineal, sense experimentar, en general, canvis sobtats (en el gràfic superior hi ha recollides les dades per dia cada dos anys). En els primers mesos de servei, l'any 2011, es van registrar 3.181 usuaris diaris. Una tendència que es va incrementar en els anys posteriors. Va recular el 2015 i 2016 i va recuperar-se els dos exercicis següents, assolint el pic més alt amb 4.082 passatgers. L'esclat de la pandèmia l'any passat va reduir l'afluència al voltant de la meitat.
Enllaç econòmic i acadèmic
La directora de Rodalies Catalunya, Mayte Castillo, destaca que la connexió suposa que aquesta línia atén "una part de la població que es mou en aquest eix econòmic". En aquest sentit, apunta cap a la nova estació de Santa Perpètua de Mogoda, que quan entri en funcionament "incentivarà la mobilitat en transport públic a tota la zona de la Riera de Caldes".
També destaca la incidència de l'R8 per la connexió "de forma directa" amb la UAB des de Mollet, Montmeló i Granollers. Així mateix, assenyala que "facilita" l'enllaç amb altres poblacions "més al nord de l’R2 nord".
33497
Des de Rodalies no es disposen del nombre d'usuaris en cadascuna de les actuals vuit estacions de l'R8 -únicament Sant Cugat, amb 745 diaris, i Rubí, amb 383-, però el concessionari de l'estació de la UAB sostenia, abans de l'arribada del coronavirus, que en dies lectius passaven entre 2.500 i 3.000 persones, bàsicament estudiants i treballadors de la universitat i la majoria procedents de l'R7.
"Deixarem de veure passar trens"
La directora de Rodalies espera un increment de passatgers amb la posada en marxa de l'estació a Santa Perpétua de Mogoda. "Apunta a la tardor", explica l'alcaldessa del municipi vallesà, Isabel Garcia, després que acabin tots els tràmits amb l’Agència Estatal de Seguretat Ferroviària. Garcia ostenta el càrrec -en una segona etapa-, des de 2011, quan van començar a veure passar trens i "deixarem de veure-ho", expressa esperançada.
"Hi havia andanes", diu i mancava una infraestructura per donar resposta "a una històrica reivindicació" de la localitat. Això farà que hi hagi "una situació diferent", ja no només per donar resposta a la demanda ciutadana i a la zona de la Riera de Caldes, també per "l'alternativa al desdoblament de l'R3" si es fa "un bypass amb l'R3 i l'R4". Tot i així, l'alcaldessa reclama una aposta pel transport públic a les autoritats i això vol dir "com a mínim un tren cada 30 minuts".
El node que reivindica a Santa Perpètua de Mogoda és un dels que, tal com recorda, hi ha contemplats al Pla Específic de Mobilitat del Vallès, en el qual hi ha un intercanviador a Volpelleres, a Sant Cugat, entre la línia S2 de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) i l'R8, així com amb l'S1 a l'Hospital General.
Garcia condiciona l'èxit i al futur de la línia R8 de Rodalies aquestes connexions que se'n poden derivar, "si no, està abocada al fracàs", manifesta. Deu anys després, l'R8 entoma un paper rellevant a la mobilitat del Vallès, tant de l'Occidental com de l'Oriental, i Renfe haurà de prendre nota per afavorir cap a una mobilitat sostenible.
Un naixement fruit de la reorganització de l'antic recorregut de l'R7, que actualment connecta Barcelona amb la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), i la línia orbital entre el Papiol i Mollet, que s'utilitzava per a mercaderies. Obria una via per arribar, en transport públic, al campus de Bellaterra per a la població, i la dels seus voltants, de Martorell, Castellbisbal, Rubí, Sant Cugat, Mollet, Montmeló i Granollers.
En aquesta dècada l'R8 ha tingut una afluència molt lineal, sense experimentar, en general, canvis sobtats (en el gràfic superior hi ha recollides les dades per dia cada dos anys). En els primers mesos de servei, l'any 2011, es van registrar 3.181 usuaris diaris. Una tendència que es va incrementar en els anys posteriors. Va recular el 2015 i 2016 i va recuperar-se els dos exercicis següents, assolint el pic més alt amb 4.082 passatgers. L'esclat de la pandèmia l'any passat va reduir l'afluència al voltant de la meitat.
Enllaç econòmic i acadèmic
La directora de Rodalies Catalunya, Mayte Castillo, destaca que la connexió suposa que aquesta línia atén "una part de la població que es mou en aquest eix econòmic". En aquest sentit, apunta cap a la nova estació de Santa Perpètua de Mogoda, que quan entri en funcionament "incentivarà la mobilitat en transport públic a tota la zona de la Riera de Caldes".
També destaca la incidència de l'R8 per la connexió "de forma directa" amb la UAB des de Mollet, Montmeló i Granollers. Així mateix, assenyala que "facilita" l'enllaç amb altres poblacions "més al nord de l’R2 nord".
33497
Des de Rodalies no es disposen del nombre d'usuaris en cadascuna de les actuals vuit estacions de l'R8 -únicament Sant Cugat, amb 745 diaris, i Rubí, amb 383-, però el concessionari de l'estació de la UAB sostenia, abans de l'arribada del coronavirus, que en dies lectius passaven entre 2.500 i 3.000 persones, bàsicament estudiants i treballadors de la universitat i la majoria procedents de l'R7.
"Deixarem de veure passar trens"
La directora de Rodalies espera un increment de passatgers amb la posada en marxa de l'estació a Santa Perpétua de Mogoda. "Apunta a la tardor", explica l'alcaldessa del municipi vallesà, Isabel Garcia, després que acabin tots els tràmits amb l’Agència Estatal de Seguretat Ferroviària. Garcia ostenta el càrrec -en una segona etapa-, des de 2011, quan van començar a veure passar trens i "deixarem de veure-ho", expressa esperançada.
Recreació de la nova estació de Santa Perpètua de Mogoda. Foto: Renfe
"Hi havia andanes", diu i mancava una infraestructura per donar resposta "a una històrica reivindicació" de la localitat. Això farà que hi hagi "una situació diferent", ja no només per donar resposta a la demanda ciutadana i a la zona de la Riera de Caldes, també per "l'alternativa al desdoblament de l'R3" si es fa "un bypass amb l'R3 i l'R4". Tot i així, l'alcaldessa reclama una aposta pel transport públic a les autoritats i això vol dir "com a mínim un tren cada 30 minuts".
El node que reivindica a Santa Perpètua de Mogoda és un dels que, tal com recorda, hi ha contemplats al Pla Específic de Mobilitat del Vallès, en el qual hi ha un intercanviador a Volpelleres, a Sant Cugat, entre la línia S2 de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) i l'R8, així com amb l'S1 a l'Hospital General.
Garcia condiciona l'èxit i al futur de la línia R8 de Rodalies aquestes connexions que se'n poden derivar, "si no, està abocada al fracàs", manifesta. Deu anys després, l'R8 entoma un paper rellevant a la mobilitat del Vallès, tant de l'Occidental com de l'Oriental, i Renfe haurà de prendre nota per afavorir cap a una mobilitat sostenible.