Manuel Sánchez: «En 10 anys el cel estarà ple de drons»

Enginyer de mines de professió, ha incorporat l’ús d’aquests aparells en els seus serveis habituals per a fer tasques rutinàries | La baixa despesa i la flexibilitat converteixen els drons en instruments molt útils per a certes activitats

Publicat el 05 de gener de 2016 a les 11:00
Aquestes Festes de Nadal, NacióSabadell us ofereix la possibilitat de mirar enrere a aquest any 2015 que deixem, i us apropa algun dels temes i entrevistes més destacades dels darrers mesos. La visió d'una de les tecnologies del futur, el vol de drons, és un d'ells, una camp que l'empresa Mind Drones ha plantejat com un element més per facilitar el dia a dia en la seva feina.

Veure un dron volant és encara avui dia una raresa que aplega els curiosos que hi pugui haver a prop de la zona d’enlairament, però en un breu termini de temps ens hi haurem acostumat. Aquesta és la previsió de Manuel Sánchez, un enginyer de mines que ha instal·lat la seva empresa, Mind Drones, a Sabadell, amb seu a la Torre Millenium, i que ha introduït l’ús d’aquests ginys en la seva activitat professional.
 
Sánchez presta serveis d’enginyeria com a consultor per a diferents empreses. “Vaig observar que els constructors molt sovint necessiten suport aeri quan estan fent una obra, veure una obra des de baix sovint és insuficient i vaig trobar una mancança en aquest àmbit”, explica.
 
Va ser llavors quan va traslladar el seu plantejament a les constructores amb què treballa: introduir els drons com una prestació més dintre del servei que ja ofereix, sense cobrar ni un cèntim més. “Volíem fer una passa més i entrar en el camp de la fotometria perquè som experts en topografia, fent modelats en 3D del terreny i topografia aèria, entrant en el camp de la fotogrametria”, explica.
 
A l’octubre de 2014 va comprar l’aparell, un dron model Phantom, al qual li va afegir una càmera GoPro amb un estabilitzador per enregistrar les imatges en alta definició 4K i un transmissor de curt abast per veure a temps real a través del dron.
 

Tanatori de Castellar del Valles from MIND DRONES on Vimeo.


Vol d'un dron al voltant del tanatori de Castellar del Vallès

Millors prestacions que un helicòpter
 
Sánchez assegura que els avantatges respecte la utilització d’un helicòpter per a prendre imatges aèries es abismal, tant pel preu, la flexibilitat d’alçada i la rapidesa. “Un helicòpter ha de volar per sobre dels 120 metres, mentre que un dron ho ha de fer per sota d’aquesta alçada i, de fet, la majoria de cops les imatges les fem a una alçada de 5 mestres respecte el terra”, assegura Sánchez.
 
A més, suposa un pas endavant pel que fa a la seguretat que ofereix el sistema, evitant així que, per exemple, una persona hagi de pujar i baixar per diferents cobertes per fer fotografies de la superfície d’una obra. En lloc de fer-ho, el dron permet fer diverses passades en molt menys temps, sense posar en risc la seguretat de cap empleat.
 

Manuel Sánchez amb el comandament del seu dron. Foto: Albert Segura



Drons i seguretat
 
La utilització dels drons s’ha posat entre dit per la inseguretat que certs sectors han assegurat que comporta, donat que hi ha risc que caigui o que s’utilitzi a distància per cometre algun tipus de fets delictius. “Això és com un ganivet, el pots tenir per tallar carn o per fer mal, tot depèn d’utilitzar-lo correctament”, defensa Sánchez.
 
També s’ha posat en entredit la vulneració del dret a la intimitat de les persones, perquè amb aquests aparells es poden prendre imatges de llocs inaccessibles des de terra. De fet, ja s’han donat casos als Estats Units de persones que han disparat els drons que han vist sobrevolar a les seves finques, com si es tractés d’un esport com el tir al plat.
 
Actualment la normativa és molt feble, i obliga a volar a menys de 120 metres d’alçada i després de comunicar el vol a l’Agència Estatal de Seguretat Aèria (AESA). A més, per pilotar un dron s’ha de tenir una llicència per a poder pilotar aquell model en concret que es vulgui fer volar.
 
A nivell mundial, Sánchez assegura que avui dia només s’ha interposat una multa per utilitzar drons en espais públics. “Va ser a Singapur, on es va advertir a una persona que no podia fer accedir els drons dintre d’unes instal·lacions esportives, i després de cinc avisos al final se’l va sancionar”, explica.
 
Temps i habituar-se: claus per la instauració de drons
 
Sánchez creu que l’arrelament dels drons a la nostra societat és qüestió de temps, d’acostumar-se a veure’ls sobrevolar els espais públics i millorar la tecnologia actual. “Són el futur, en deu anys el cel estarà ple de drons, viatjant, fent entregues, la policia els podrà utilitzar per motius de seguretat”, preveu.
 
En aquest sentit considera que calen millores substancials a nivell tecnològic, com ara que els aparells es puguin “veure” entre ells i també identifiquin obstacles per evitar xocs i caigudes no previstes. Tot i això, també caldrà un canvi en la cultura a casa nostra: “Aquí depèn qui, si veu un dron portant un paquet, és probable que l’intenti agafar”, bromeja.