​La Campanya Contra el Quart Cinturó demana al nou govern espanyol escoltar el territori

Asseguren que l’anterior executiu popular no només no escoltava sinó que no sabia quin territori havia de creuar la via

10 de juliol de 2018, 19:20
Actualitzat: 11 de juliol, 14:55h

Els túnels d'Olesa, vistos des de l'entrada est. Foto: Albert Prieto


Nou govern, noves finestres. Així és com veu la Campanya Contra el Quart Cinturó el fet que La Moncloa tingui un nou inquilí. El col·lectiu veu una oportunitat el canvi de color polític, amb l’esperança que el PSOE sàpiga escoltar el territori abans de tirar endavant amb el projecte del Quart Cinturó, i després que el PP, asseguren, no només no escoltava, sinó que no tenia ni idea de l’espai que havia de creuar la carretera.

A mitjans d’abril d’aquest any, el ministeri espanyol d’Agricultura, Ramaderia i Medi Ambient va iniciar els tràmits de consultes del document ambiental de l’estudi informatiu del Quart Cinturó en el tram entre Terrassa i Granollers, passant per Sabadell. Ara, el ministeri ha redactat el primer esborrany de l’estudi d’impacte ambiental que acompanyarà l’estudi informació que al 2016 va licitar el govern del PP.

Aquest document s’hauria d’haver posat a consulta de les administracions i entitats afectades. “Això hauria d’haver estat així en teoria, però no ho va ser, donat que el ministeri va remetre les consultes a la Confederación Hidrográfica del Ebro, que no té res a veure amb el territori, i tampoc es va enviar als consells comarcals dels dos vallesos, i això posa en evidència que hi ha un cert desconeixement de la realitat territorial”, denuncia el portaveu de la Campanya Contra el Quart Cinturó, Toni Altayó.

No només això. Tampoc els les van enviar a entitats locals com Adenc, però si a Depana o L’Alzina, aquesta última del Bages, i que no té res a veure amb la via projectada. Per això, van sol·licitar al ministeri de Medi Ambient el motiu pel qual no se’ls havia identificat com agents, i per aquest motiu es va corregir, els van admetre i van ampliar el període de consultes.

Amb tot, el col·lectiu recorda que el Quart Cinturó es una infraestructura que no hauria de ser de competència estatal, donat que la seva finalitat tindria ús d’àmbit metropolità i, per tant, hauria de dependre de la Generalitat. En aquest sentit, la Generalitat va aprovar al gener d’aquest any el Pla General Metropolità de Barcelona, que estableix en les clàusules addicionals les necessitats de redactar un pla específic de mobilitat del Vallès, que actualment es troba en redacció, per determinar les infraestructures que el territori requereix.

“Per tot això li demanem al ministeri que, com deia el Molt Honorable, això no toca, esperem veure de quina millor manera es pot tancar el pla de mobilitat vallesà i després si el Quart Cinturó és una infraestructura que cal fer o no, que nosaltres defensem que no”, apunta Altayó. En aquest sentit, apunta que si finalment es decideix que és necessària, el territori hauria de determinar en quines condicions es fa, tot amb la participació dels agents que representin l’espai per on ha de creuar.

Reunió amb el PSC

Amb tot, el col·lectiu s’ha reunit avui amb el grup parlamentari del PSC al Parlament de Catalunya. L’objectiu de la trobada ha estat trobar punts d’entesa amb la finalitat de trobar acords amb el govern espanyol.

“Ens han traslladat que intentaran concretar alguna reunió a Madrid”, ha expressat Altayó.