22
de febrer
de
2024, 12:34
Actualitzat:
12:45h
Si no es pot amb els cotxes, busca les pessigolles als conductors. Aquest és el principi que sembla haver mogut les darreres cartes del sector del taxi, en la negociació política per marcar el futur del transport de passatgers. Després d'anys batallant mesures sobre les llicències de cotxes VTC per operar a l'entorn de Barcelona, i de trobar oposició empresarial i judicial, ara la principal associació del servei públic, Élite Taxi, ha obert un nou front per frenar la possible competència dels conductors d'empreses com Uber i Cabify: el català. En aquest sentit, el portaveu dels taxistes, Tito Álvarez, ha encapçalat les darreres setmanes unes negociacions per incloure noves exigències tant al sector de les VTC com al del taxi, i ara sembla haver donar fruïts. Després de diverses reunions al Parlament, Álvarez ha comparegut davant dels mitjans: "Si hi ha pressupostos, taxistes i VTC hauran de tenir el nivell B2 de català". Ara bé, això afectaria a tots els conductors de VTC -també els que ja operen- però només als nous taxistes, d'entrada.
La sentència del portaveu del sector del taxi fa referència a un preacord polític ampli que inclou PSC, ERC, Junts i CUP, però que encara espera el vistiplau dels comuns, amb qui no s'ha pogut reunir, ha detallat. A més, tot queda pendent de si s'aproven els nous comptes de 2024 de la Generalitat, una carpeta que fa temps que el Govern negocia, ja que la mesura s'inclouria en la llei d'acompanyament dels pressupostos. Sobre com s'aplicaria aquesta nova exigència o com es penalitzaria si s'incompleix el nivell lingüístic, això es resoldria pròximament. "Tenim l'acord polític, ara falten els textos i les comes", ha remarcat Álvarez.
Sigui com sigui, aquest pacte desactiva l'ombra de bloqueig del sector del taxi sobre la celebració del Mobile World Congress, la fira tecnològica que comença dilluns vinent. Els taxistes asseguren que estaran a ple rendiment.
En clau similar, si els conductors de VTC cometen alguna infracció, com captar clients per la ciutat o estacionar esperant que arribin possibles passatgers, tindran tres strikes. Cada vegada que els enxampin, aniran al dipòsit municipal i hauran de pagar. Ara bé, el tercer cop que la policia els detecti fent trampes, els conductors de marques com Uber, Cabify o Bolt "perdran la llicència", ha assegurat Tito Álvarez.
Aquestes noves exigències apareixen com a acompanyament a la ressaca judicial d'un posicionament del Tribunal Suprem que afectava Madrid i que obria la possibilitat a l'arribada de 1.300 noves llicències VTC a l'entorn barceloní. Actualment, hi ha unes 1.500 en funcionament, entre les clàssiques i les de plataforma. I aquesta nova arribada de llicències suposaria un cop dur per al taxi. Davant d'això, els taxistes han reclamat més control sobre el sector, també en forma de política lingüística.
Així, el pla és que la nova exigència del B2 afecti els conductors de taxis i VTC que s'incorporin a partir d'ara al servei. És a dir, tots aquells que encara no estiguin operant. És una mesura que s'aplicaria sobretot a futur. Per contra, els conductors de VTC haurien d'obtenir tots aquest nou nivell, inclosos els que fa temps que operen. La clau és que els taxistes ja tenen credencial per recollir passatgers, mentre que els altres conductors encara no la tenen: és una nova exigència de l'administració, que ara a més inclou aquesta petició d'un nivell suficient de català. Almenys aquesta és l'explicació aportada per Élite Taxi.
Sobre el nivell lingüístic actual dels taxistes, el portaveu de l'associació ha puntualitzat que també s'ha plantejat incloure'ls en el Pacte Nacional per la Llengua, així com es fa amb el sector de l'atenció sanitària, per fer cursos de llengua perquè en tinguin més coneixement. "Jo no tinc el B2", ha reconegut Tito Álvarez, abans de mostrar-se predisposat a estudiar per aconseguir-lo. Tot plegat, però, encara ha de passar pel sedàs de la concreció tècnica i l'aprovació d'uns pressupostos que toquen moltes altres carpetes i no estan garantits.
La sentència del portaveu del sector del taxi fa referència a un preacord polític ampli que inclou PSC, ERC, Junts i CUP, però que encara espera el vistiplau dels comuns, amb qui no s'ha pogut reunir, ha detallat. A més, tot queda pendent de si s'aproven els nous comptes de 2024 de la Generalitat, una carpeta que fa temps que el Govern negocia, ja que la mesura s'inclouria en la llei d'acompanyament dels pressupostos. Sobre com s'aplicaria aquesta nova exigència o com es penalitzaria si s'incompleix el nivell lingüístic, això es resoldria pròximament. "Tenim l'acord polític, ara falten els textos i les comes", ha remarcat Álvarez.
Sigui com sigui, aquest pacte desactiva l'ombra de bloqueig del sector del taxi sobre la celebració del Mobile World Congress, la fira tecnològica que comença dilluns vinent. Els taxistes asseguren que estaran a ple rendiment.
Més control contra les trampes de taxistes i VTC
Alhora, en una compareixença davant dels mitjans en català -un detall nou en les intervencions de Tito Álvarez-, el portaveu d'Élite Taxi ha anunciat altres pactes amb els grups parlamentaris. També s'hauria decidit que quan es detecti que un taxista cobra una tarifa més alta del permès -com s'han detectat casos a Barcelona, especialment en entorns turístics- es portarà el seu cotxe al dipòsit. Per treure'l, el conductor haurà de pagar una multa.En clau similar, si els conductors de VTC cometen alguna infracció, com captar clients per la ciutat o estacionar esperant que arribin possibles passatgers, tindran tres strikes. Cada vegada que els enxampin, aniran al dipòsit municipal i hauran de pagar. Ara bé, el tercer cop que la policia els detecti fent trampes, els conductors de marques com Uber, Cabify o Bolt "perdran la llicència", ha assegurat Tito Álvarez.
Aquestes noves exigències apareixen com a acompanyament a la ressaca judicial d'un posicionament del Tribunal Suprem que afectava Madrid i que obria la possibilitat a l'arribada de 1.300 noves llicències VTC a l'entorn barceloní. Actualment, hi ha unes 1.500 en funcionament, entre les clàssiques i les de plataforma. I aquesta nova arribada de llicències suposaria un cop dur per al taxi. Davant d'això, els taxistes han reclamat més control sobre el sector, també en forma de política lingüística.
El B2, a nous taxistes però a tots els VTC
Així, el pla és que la nova exigència del B2 afecti els conductors de taxis i VTC que s'incorporin a partir d'ara al servei. És a dir, tots aquells que encara no estiguin operant. És una mesura que s'aplicaria sobretot a futur. Per contra, els conductors de VTC haurien d'obtenir tots aquest nou nivell, inclosos els que fa temps que operen. La clau és que els taxistes ja tenen credencial per recollir passatgers, mentre que els altres conductors encara no la tenen: és una nova exigència de l'administració, que ara a més inclou aquesta petició d'un nivell suficient de català. Almenys aquesta és l'explicació aportada per Élite Taxi.Sobre el nivell lingüístic actual dels taxistes, el portaveu de l'associació ha puntualitzat que també s'ha plantejat incloure'ls en el Pacte Nacional per la Llengua, així com es fa amb el sector de l'atenció sanitària, per fer cursos de llengua perquè en tinguin més coneixement. "Jo no tinc el B2", ha reconegut Tito Álvarez, abans de mostrar-se predisposat a estudiar per aconseguir-lo. Tot plegat, però, encara ha de passar pel sedàs de la concreció tècnica i l'aprovació d'uns pressupostos que toquen moltes altres carpetes i no estan garantits.