Reclamació de danys i perjudicis
És el teu dret reclamar qualsevol dany o perjudici que hagis patit a conseqüència d'una cancel·lació en el teu viatge o bé un retard. Això sí, recorda sempre agafar un document que acrediti que l'has patit perquè només així podràs justificar-lo i que se't compensi. Més enllà d'això, el consell de l'OCU és que sempre guardis una còpia dels tiquets o les factures de les despeses en què incorris per culpa de la cancel·lació o retard per després poder reclamar els fets, sigui per la via judicial o arbitral.Cancel·lació del tren
Només si es tracta d'un cas de força major, en què la situació pot variar, l'empresa ferroviària sempre és responsable quan hi ha una cancel·lació del viatge. Amb el reglament a la mà, el teu dret si et trobes en una situació així és que se't retorni l'import exacte que has pagat pel servei.No obstant això, si t'avisen de la cancel·lació amb 48 hores de marge de l'inici del viatge, el que diu la normativa és que t'han de proporcionar una alternativa de mobilitat, sigui en tren o en un altre mode de transport, o bé retornar-te el preu proporcionat.
[noticiadiari]2/267651[/noticiadiari]
Ara, si t'avisen només amb quatre hores de marge tens dret, a banda de l'esmentat, al fet que t'indemnitzin pel doble de l'import del títol de transport. La solució implica un reemborsament o bé que et portin fins a la destinació final d'una altra manera i al més aviat possible.
Transport alternatiu o canvi de bitllet
L'empresa ferroviària sempre et pot oferir el viatge en un altre tren o mitjà alternatiu en condicions similars a les contractades. Això, però, si no prefereixes que et tornin l'import del bitllet pagat.Retards al tren
Si pateixes un retard a Renfe, la companyia aplicarà el que s'estableix en el reglament a qualsevol circumstància, incloses aquí les incidències causades per força major, i les millores per a determinats trens. Renfe, però, es reserva el dret a suspendre aquest compromís voluntari que adquireix amb la clientela de forma temporal. En cas que sigui així i t'acabi afectant, s'aplicarà el criteri general, és a dir, si el retard és d'una hora o més, se't tornarà la meitat del que vas pagar. En canvi, si supera els 90 minuts, se't donarà l'import al complet.[plantillavirals]