Un estudi de la Unitat de Nutrició Humana de la URV-IISPV relaciona el consum moderat de cafè amb un menor risc de patir deteriorament cognitiu –fruit de malalties com l'Alzheimer o demències- en persones amb alt risc cardiovascular. Publicat recentment a la revista European Journal of Nutrition, els autors han constatat que aquesta associació es dona entre els bevedors de cafè amb cafeïna, però no entre aquells que en consumeixen sense. En el cas del primer grup, presenten menys risc aquells que consumeixen diàriament almenys dues tasses –uns 100 mil·lilitres-. Per als investigadors, aquesta correlació podria ser resultat d'una interacció sinèrgica entre els diferents compostos bioactius presents al cafè.
Així, apunten, els compostos fenòlics amb propietats antioxidants podrien ajudar a disminuir l’estrès oxidatiu i la inflamació de les neurones. A més, conjuntament amb altres components bioactius presents al cafè, podrien atenuar la producció d’un pèptid denominat β-amiloide, que sembla que és un factor de risc per al desenvolupament de la malaltia d’Alzheimer. El consum de cafè, doncs, podria prevenir el mal neuronal, la sinaptotoxicitat i, per tant, la deterioració cognitiva.
Al mateix treball, els autors també han explorat l’associació entre la ingesta de cafeïna i la funció cognitiva, i han observat que aquells individus amb més ingesta de cafeïna presenten amb menor freqüència deteriorament cognitiu en comparació d’aquells que beuen menys quantitat de cafeïna. Basant-se en altres estudis, suggereixen que la cafeïna, com que és estructuralment similar a l’adenosina, és a dir, un neurotransmissor amb efectes inhibidors del sistema nerviós central, podria interactuar amb la neurotransmissió en diferents regions del cervell i promoure funcions com la vigilància, l’atenció, l’estat d’ànim i l’excitació.
A la llum d'aquests resultats, apunten que les recomanacions en el consum de cafè i cafeïna podrien formar part de les estratègies per prevenir la deterioració cognitiva en un futur. El treball s'ha efectuat en el marc de l'estud Predimed-Plus, amb la participació de 6.427 voluntaris arreu de l'estat espanyol i ha estat dut a terme la investigadora predoctoral Indira Paz-Graniel, i liderat per la investigadora Nancy Babio, professora agregada de la URV, i Jordi Salas-Salvadó, catedràtic i director de la Unitat de Nutrició Humana de la URV del Departament de Bioquímica i Biotecnologia, tots membres del Centre de Recerca Biomèdica en Xarxa de la Fisiopatologia de l’Obesitat i Nutrició (CIBERobn) i de l’Institut d’Investigació Sanitària Pere Virgili.
Beure cafè de forma moderada evita el risc de deteriorament cognitiu, segons un estudi de la URV
Societat
Els autors apunten que la interacció de la cafeïna i altres elements ajuda a explicar aquesta relació
ARA A PORTADA
-
Política El repartiment de menors de Ceuta tensa l'aliança renovada de PP i Vox Bernat Surroca Albet
-
Política El PP es desmarca de Vox i anirà a la Comissió Sectorial d'Infància per tractar la situació dels menors a Ceuta ACN
-
Política Snooker | Dos anys de Salvador Illa: unir i servir no era tan fàcil Ferran Casas i Manresa | Bernat Surroca Albet
-
Política Com s'ho haurà de fer Salvador Illa si el PP i Vox arriben a la Moncloa? Bernat Surroca Albet
Publicat el
15 de desembre de 2020 a
les 17:45
Et pot interessar
-
Societat
Estabilitzat l’incendi forestal de Tírig després de tres dies actiu
-
Societat
El diari esportiu Relevo es refunda gràcies a una empresa que fomenta el sector del joc
-
Societat
Ordenen la retirada de sis models d'ulleres per veure l'eclipsi solar total
-
Societat
Barcelona culmina la reurbanització del carrer de Balmes amb més espai per als vianants
-
Societat
L’ICGC redueix de cinc metres a pocs centímetres el marge d’error del posicionament per satèl·lit
-
Societat
Un home dispara a l'aire després d'una discussió a l'Hospitalet de Llobregat
