Després d’anys de lluita en solitari, per primer cop, la indignació popular contra les incidències permanents a Rodalies ha desembocat en una manifestació conjunta i simultània arreu de Catalunya. Milers d'usuaris han reivindicat una millora en el servei des de nou punts de Catalunya, a Lleida, Tarragona, Valls, Tortosa, Segur de Calafell, la Garriga i a Cardedeu, en un primer moment, i finalment s'hi han sumat més municipis com Molins de Rei o Figueres. Mentre els manifestants eren al carrer, hi ha hagut noves incidències a les vies. Una avaria a les instal·lacions de Sant Vicenç de Calders ha fet interrompre el servei de les línies R14, R15, R16 i R17 durant un parell d'hores.
💪 GRÀCIES A TOTHOM! 🚆✊
— Dignitat a les vies (@dignitatavies) March 22, 2025
Avui hem demostrat que la força del poble és imparable! Gràcies a totes i tots els que heu vingut a la manifestació i als qui ens doneu suport. No ens aturarem fins que tinguem el que ens mereixem: un servei i trens dignes#TrensDignes22Mpic.twitter.com/ebVQDLBR8V
En alguns casos, com a Tarragona, els manifestants han marxat des de l'estació de trens fins a la delegació del govern. Segons els Mossos, a Tarragona s'hi han aplegat prop de 450 persones, amb proclames com: "Adif negligent, servei decadent". D'altres manifestacions, com a Segur de Calafell s'han fet davant d'estacions que acumulen queixes per incidències.
Mentre que els partits sobiranistes han fet seves les proclames i han assenyalat el president, Salvador Illa, la consellera de Territori, Sílvia Paneque, i el govern espanyol, la mateixa Paneque ha reiterat que l'executiu "entén l'afartament" i treballa per millorar la informació aquest 2025.
Basta del maltrato de Renfe! Basta de huelgas encubiertas! Trabajen y déjennos trabajar! #calafell#renfenefasta@Renfe@Adif_es@rodaliespic.twitter.com/YBTntFtsG8
— BPEM (@eliesbraulio) March 22, 2025
Les manifestacions coincideixen amb noves incidències
Mentre les manifestacions estaven en marxa, una incidència les instal·lacions de l'estació de St. Vicenç de Calders ha provocat nous retards al servei. Alguns trens de les línies R14, R15, R16 i R17 han quedat aturats, augmentant el temps de recorregut i la circulació ha quedat interrompuda entre Torredembarra i St. Vicenç de Calders. Tècnics d'Adif estan treballant per solucionar els problemes mentre s'ofereix un servei alternatiu per carretera entre Cunit i Tarragona.
D'altra banda, les primeres reaccions a la manifestació no s'han fet esperar. Elisenda Alamany, secretària general d'ERC ha carregat contra Salvador Illa. "Catalunya no podrà liderar res si els trens no arriben a l'hora". També ho ha fet Carles Puigdemont des de Mollerussa: "Catalunya no pot tenir un president que mentre els trens no funcionen se'n va a Madrid per dir que tot funciona molt bé". Una portaveu de Dignitat a les Vies ha demanat "asseure's a la taula quan s'hagi de prendre una decisió" i ha assegurat que "això no està fallant per les obres, el sistema està col·lapsat".
Fiabilitat o horaris més conciliadors: què demanen les plataformes d’afectats pels trens?
L’organització de la manifestació l’ha vehiculat Dignitat a les Vies i s’hi han adherit set plataformes d’afectats pels trens que aposten per fer un front comú Propera Parada Valls, Trens Dignes Ebre-Priorat, Salvem la R-2 Nord. Transport digne per a tothom, Perquè no fotin els trens (R-3), Usuaris Avant Catalunya, El Ripollès existeix i l'Associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP). Van de les Terres de l’Ebre a Ripoll.
Totes les plataformes tenen uns objectius similars: més trens, més puntuals i més ben mantinguts, per evitar incidències. I cadascuna hi afegeix la seva problemàtica concreta. Trens Dignes demana una estació intermodal a l’Aldea, més trens d'Avant i recuperar els trens semidirectes cap a Tarragona i Barcelona. Dignitat a les Vies reclama facilitats per circular pel Camp de Tarragona i l’R2 Sud i que s’acabin els retards crònics a la via, mentre que els Usuaris Avant Catalunya plantegen una connexió amb Barcelona a primera hora del matí o a la darrera del vespre per poder treballar a la capital.
La indignació popular és comuna a totes les línies, però també hi ha diferències al servei. Hi ha pretensions humils com de Propera Parada Valls, que demana que almenys passi un tren per hora per la capital de l’Alt Camp. D’altres estructurals, com les de Perquè no ens fotin els trens, de l’R3, que denuncien la manca de fiabilitat i aposten perquè es reverteixin les cancel·lacions invisibles de trens, que fins i tot han estudiat. A la plataforma de l’R2 Nord els fa vergonya protestar perquè l’estat de la línia està per sobre de la mitjana, però denuncien la reculada en la qualitat del servei des de la pandèmia. La gent ha sortit als carrers i ara la pilota és a la teulada de les administracions.