«És el moment de collar»: la indignació popular contra Rodalies surt al carrer

Set plataformes convoquen una manifestació unitària i simultània aquest dissabte per demanar "un servei digne" a la xarxa de trens; els impulsors desgranen els objectius de la protesta i el recorregut que han fet

Els impulsors de la protesta carreguen contra el funcionament de Rodalies.
Els impulsors de la protesta carreguen contra el funcionament de Rodalies. | Il·lustració: Aleix Pérez
16 de març de 2025, 20:37
Actualitzat: 21 de març, 13:28h

“Quin ensurt, els cables han saltat. Ara arriben els Mossos i els Bombers”. Mentre el divendres negre a Bellvitge obligava els centenars de passatgers de l’R2 Sud a arribar fins a l’estació a peu, a Telegram diversos usuaris s'anticipaven a les comunicacions oficials per orientar-se entre el caos. El funcionament del grup Afectats a Rodalies, que té més de 2.000 membres i on cada dia s'explica si la xarxa funciona, simbolitza l'organització dels usuaris dels trens a Catalunya. A diferència del moviment per l'habitatge, sovint es presenten indignats i desorientats, però darrere de cada línia hi ha un col·lectiu endreçat, amb un coneixement profund de la xarxa ferroviària i destresa tecnològica.

Després d’anys de lluita en solitari, per primer cop, la indignació popular contra les incidències permanents ha organitzat una manifestació conjunta i simultània arreu del país per aquest dissabte 22 de març a partir de les dotze del migdia. En conversa amb Nació, diversos representants de les plataformes plantegen la protesta com un punt d’inflexió per revertir la davallada de qualitat i les incidències contínues que fan anar de bòlit els ciutadans que les fan servir. Qui hi ha al darrere d’aquestes organitzacions i com s’organitza la indignació popular pel caos ferroviari?

Horaris i llocs de la manifestació "Per uns trens dignes"

Arreu del país hi ha set plataformes d’afectats pels trens que aposten per fer un front comú. Van de les Terres de l’Ebre a Ripoll. L’organització de la manifestació l’ha vehiculat Dignitat a les Vies i s’hi han adherit Propera Parada Valls, Trens Dignes Ebre-Priorat, Salvem la R-2 Nord. Transport digne per a tothomPerquè no fotin els trens (R-3), Usuaris Avant Catalunya, El Ripollès existeix i l'Associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP).  La protesta se celebrarà de manera simultània a Lleida, Tarragona, Valls, Tortosa, Segur de Calafell, la Garriga i a Cardedeu. 

De plataformes n’hi ha que tenen una dècada de recorregut i d’altres han nascut el 2024, però comparteixen un naixement similar: el caos a la seva línia es perllonga, la indignació s’acumula en grups de WhatsApp que, finalment, esclata en forma de plataforma per vehicular els seus objectius. 

“A poc a poc tothom va prenent consciència que l'Estat ha abandonat les seves funcions amb l'Avant i Rodalies. Arribes tard a la feina, arribes tard a casa, no veus on aparcar el cotxe perquè els aparcaments són caríssims i els gratuïts els treuen, cada dia avaries, cada dia una de nova”, enumera Kevin Bruque, un dels membres d’Usuaris Avant Catalunya, en conversa amb aquest diari.

Les complicacions al tall a Roda de Berà han tornat a exposar la poca salut de la infraestructura ferroviària, un malalt crònic que la plataforma de trens dignes de les Terres de l’Ebre, la més veterana del país, fa més d’una dècada que denuncien. “Per culpa del servei, molts usuaris s’han passat o al transport privat o a l’autobús”, explica Cinta Galiana, una de les membres de la plataforma que reivindica millores al transport ferroviari tant cap a Barcelona com cap al País Valencià.

Fiabilitat o horaris més conciliadors: què demanen les plataformes d’afectats pels trens?

Totes les plataformes tenen uns objectius similars: més trens, més puntuals i més ben mantinguts, per evitar incidències. I cadascuna hi afegeix la seva problemàtica concreta. Trens Dignes demana una estació intermodal a l’Aldea, més trens d'Avant i recuperar els trens semidirectes cap a Tarragona i Barcelona. Dignitat a les Vies reclama facilitats per circular pel Camp de Tarragona i l’R2 Sud i que s’acabin els retards crònics a la via, mentre que els Usuaris Avant Catalunya plantegen una connexió amb Barcelona a primera hora del matí o a la darrera del vespre per poder treballar a la capital.

La indignació popular és comuna a totes les línies, però també hi ha diferències al servei. Hi ha pretensions humils com de Propera Parada Valls, que demana que almenys passi un tren per hora per la capital de l’Alt Camp. D’altres estructurals, com les de Perquè no ens fotin els trens, de l’R3, que denuncien la manca de fiabilitat i aposten perquè es reverteixin les cancel·lacions invisibles de trens, que fins i tot han estudiat. A la plataforma de l’R2 Nord els fa vergonya protestar perquè l’estat de la línia està per sobre de la mitjana, però denuncien la reculada en la qualitat del servei des de la pandèmia.

“No volem un servei exquisit, volem un servei digne”

El viratge per tenir una veu forta unitària l’ha potenciat Dignitat per les Vies, centrada en el Camp de Tarragona. La seva cara visible és Anna Gómez, un perfil que ara fa un any va impulsar que el grup de WhatsApp L’últim vagó passés a una plataforma amb una aposta per enterrar la destral de guerra (tallar vies) i intentar la via de pressió a les administracions basada en un seguiment exhaustiu de les incidències. Gómez va persuadir altres visions del grup, també del mateix impulsor que apostava per una estratègia dura amb talls de vies. 

En aquests mesos Dignitat a les Vies ha aconseguit una comunicació fluida amb el director de Rodalies, Antonio Carmona, i una relació de confiança amb treballadors de Renfe. “A Carmona li vaig preguntar per què ens escoltava tant i em va dir una cosa: ‘M'ensenyes coses que no veig i vull que això millori’”, explica Gómez que focalitza els problemes ferroviaris cap a Adif.

La portaveu admet que la gent “està molt cremada amb el tren” però considera que l’èxit en la convocatòria de la manifestació demostra que és “el moment d’’apretar’”. Demana que es rebaixi el to: si la consellera de Territori, Sílvia Paneque, promet un tracte “exquisit” ella demana que, almenys, es comprometin que sigui “digne”. I posa un exemple: en un any, han desenvolupat un servei de consulta de l'estat de la xarxa en temps real més avançat que el que ofereix Adif. Es diu Transporta’m, i permet registrar els retards i les incidències. Un servei "digne" comptaria amb una aplicació similar desenvolupada per l'administració i no pels usuaris, reivindica Gómez.

Per separat les plataformes s’han reunit amb les administracions- d’ajuntaments al Senat-, han protestat i fins i tot han tallat vies, però no se n’han sortit. I admeten que els problemes a la xarxa són estructurals i no canviaran amb la nova Rodalies, que per això potser el que caldria és un traspàs d'Adif. Però sota el lema Un servei digne per tothom i la imatge que fan pinya, volen capgirar la tendència. Aquest dissabte tenen la primera oportunitat.