El govern Colau obliga a retirar uns ferros anti-sensesostre en un centre de serveis socials

L'executiu de l'Ajuntament de Barcelona assegura que no tenia constància de la instal·lació d'un nou exemple d'arquitectura hostil contra les persones sense llar, ara en un espai municipal d'atenció a la vulnerabilitat social

Publicat el 01 de març de 2023 a les 20:10
Actualitzat el 01 de març de 2023 a les 22:21
Embolic a l'Ajuntament de Barcelona per la instal·lació de nous obstacles per evitar que persones sense sostre tinguin un lloc on estirar-se al carrer. N'hi ha centenars d'exemples d'aquests elements a la ciutat. El més habitual, però, és trobar-los a propietats privades, com finques o entitats bancàries. El més insòlit és el cas que s'acaba de detectar: un seguit de ferros instal·lats en els tres petits espais de la façana del centre municipal de Serveis Socials del Poble-sec i la Font de la Guatlla. Un racó en què era habitual trobar persones dormint al ras.

Ara, arran de les preguntes de Nació sobre aquesta mesura, el govern municipal assegura que no tenia constància d'aquesta realitat i que es rectificarà d'immediat. "Aquesta instal·lació no compta amb l'aprovació política de l'àrea de Drets Socials de l'Ajuntament ni tampoc del districte de Sants-Montjuïc i, per tant, es revisarà aquesta decisió", expressen fonts oficials. En concret, des de l'executiu s'anuncia que es retiraran els ferros de la façana de l'edifici de serveis socials.

La decisió, doncs, es relaciona més amb un moviment intern del centre que no pas amb una instrucció política. El que és clar, però, és que les estructures de ferro s'hi van col·locar per evitar que hi pernoctessin persones que dormen al ras. 

Els treballadors de la botiga de mobles, els de la tintoreria, els de l'espai de recepció de paquets. Tots els comerciants del carrer del Roser, al barri del Poble-sec de Barcelona, confirmen que en aquests espais que ara ocupen unes barres de metall entrelligades era habitual que dormissin persones sense sostre. I apunten que això va es va tallar d'arrel quan "fa unes setmanes" es va procedir a la instal·lació dels ferros. La situació s'ha donat tan sols una setmana després que la Fundació Arrels, comptant amb la participació d'alumnes de 14 centres educatius, detectés fins a 334 punts d'arquitectura hostil a Barcelona i l'Hospitalet de Llobregat. Ho van plasmar en un mapa interactiu. Arran d'aquest recull d'obstacles contra les persones que dormen al ras, la fundació va denunciar que això evidenciava "la criminalització" sobre les persones que viuen al carrer.