El govern espanyol paralitza l'ampliació de l'aeroport del Prat

La ministra Raquel Sánchez atura el projecte al·legant la "falta de consens i de confiança" entre el Govern i l'executiu espanyol

L'Aeroport del Prat
L'Aeroport del Prat | Ajuntament de Barcelona
08 de setembre de 2021, 18:55
Actualitzat: 09 de setembre, 9:22h
El govern espanyol ha decidit paralitzar l'ampliació de l'aeroport del Prat per la falta de suport del Govern. Així ho ha explicat la ministra de Transports de l'executiu espanyol, Raquel Sánchez, que ha apuntat a una "falta de consens i de confiança". D'aquesta manera, es paralitza la inversió de 1.700 milions d'euros que volia fer Aena i que tenia una afectació sobre la zona protegida de la Ricarda. "La nostra proposta només era convertir el Prat en un hub internacional i seguim amb la mà estesa per trobar una solució", ha recordat Sánchez.

"El pacte s'ha trencat per una pèrdua de confiança manifestada", ha indicat la ministra, i això, segons explica, fa que sigui "impossible arribar a bon terme". "Cal el suport nítid i sense fissures per part de la Generalitat", ha remarcat, a la vegada que ha recordat que "els grans projectes requereixen grans consensos". La cancel·lació de la inversió no només afecta Barcelona, sinó que en un principi també incloïa la construcció d'estacions d'AVE a l'aeroport de Girona i de Reus que connectessin amb el Prat en 20 minuts.

Al seu torn, la vicepresidenta segona del govern espanyol, Yolanda Díaz, ha definit la decisió com "una gran notícia". La líder d'Unides Podem ha celebrat que "es conservi intacte l'espai natural de la Ricarda". "Estic segura que amb diàleg i col·laboració aconseguirem avançar en propostes de futur, que apostin per la mobilitat sostenible", ha afegit, mentre que ha comunicat que visitarà l'espai natural aquest dijous acompanyada de l'alcalde del Prat i de l'alcaldessa de Barcelona.

El motiu de la disputa entre l'executiu català i l'espanyol és l'espai natural de La Ricarda. I és que Aena havia presentat divendres passat el document d'ordenació i regulació aeroportuària (DORA), que en els annexos incloïa una primera pinzellada sobre com hauria de ser l'ampliació: "L'ampliació del camp de vols (...) afectaria zones de la Xarxa Natura 2000 ", recollia el document.

Davant això, el president de la Generalitat, Pere Aragonès, havia exigit una "rectificació" perquè el pla no compleix el "consens" de dins del Govern. "Exigim explicacions i la rectificació d'un DORA que malmet La Ricarda. Cada pas que es faci ha d'incloure el compromís de consens. Preservar els espais naturals és una obligació no negociable", indicava. ERC ha mostrat més recels que Junts pel que fa a l'ampliació de l'aeroport, sobretot per l'impacte mediambiental.

La Generalitat i la Moncloa havien acordat els termes de l'ampliació del Prat en una trobada secreta entre el vicepresident català Jordi Puigneró i la mateixa ministra Sánchez hores abans de la comissió bilateral del 2 d'agost. Ambdós governs van celebrar l'acord però un mes després tot queda trencat. El procés per convertir el Prat en un "hub internacional" -així ho havien definit els dos executius-, doncs, queda aturat just abans de la trobada de la taula de diàleg.

Arxivat a